Stap over naar SEPA automatische incasso

Vandaag is de nieuwe automatische incasso methode SEPA beschikbaar gesteld voor alle WeFact Standard klanten. Uiterlijk 1 februari 2014 zal iedereen die reeds automatische incasso aanbiedt over moeten gaan op deze variant vanwege de overstap naar IBAN rekeningnummers. De SEPA variant stelt u in staat om niet alleen meer van Nederlandse bankrekeningen te incasseren, maar ook van bankrekeningen binnen Europa.

SEPA automatische incasso gaan gebruiken
Voordat u de nieuwe automatische incasso variant binnen WeFact Standard in gebruik neemt dient u allereerst bij uw bank een Europees machtigingscontract aan te vragen. Wanneer dit geregeld is en u een IncassantID heeft kunt u de nieuwe automatische incasso module inschakelen door in het menu te gaan naar “Mijn instellingen”. Op de geopende pagina gaat u naar het tabblad “Betaalmogelijkheden”, hier vindt u de mogelijkheid om “Ik wil gebruik maken van Europese incasso” in te schakelen.

Wilt u nog gebruik maken van de huidige/’oude’ CLIEOP3 variant, dan is dit uiteraard geen probleem. U hoeft hiervoor niets in te stellen.

Meer informatie

Indien u vragen heeft over het gebruik van de nieuwe incasso module, dan kunt u deze uiteraard per e-mail aan ons stellen.

WeFact Hosting versie 3.2: SEPA ondersteuning en veel verbeteringen

Zojuist is WeFact Hosting versie 3.2 officieel beschikbaar gesteld. Deze versie bevat voornamelijk veel verbeteringen die we de afgelopen tijd hebben ontvangen van onze klanten en ondersteuning voor de nieuwe automatische incasso SEPA variant. Hieronder informeren wij u graag over wat er veranderd is.

Enkele verbeteringen

  • Agenda handelingen verlopen dynamisch en mogelijkheid om te zoeken.
  • 2 nieuwe betaalmogelijkheden: 2Checkout en Google Wallet.
  • Franse taal in het bestelformulier beschikbaar.
  • Ondersteuning voor IDN domeinnamen.
  • Exporteren naar CSV: kunnen filteren op alleen incasso facturen, debiteurgroep en wachtwoord debiteur mee exporteren en sortering facturen verbeterd.
  • Herinnering verlengen abonnement nu ook alleen te versturen naar particulieren.
  • (Autosuggest) zoeken fors verbeterd en geoptimaliseerd.
  • Bij het toevoegen van een domeinnaam kan de beschikbaarheid worden gecontroleerd.
  • Ticketsysteem: CC-veld toegevoegd en mogelijkheid om notificatie naar medewerker die ticket beantwoord heeft te sturen.
  • PLESK 11 ondersteuning verbeterd.
  • Bestellingen kunnen automatisch worden doorgezet, alleen wanneer deze betaald zijn.
  • Uitgebreide mogelijkheden voor beheren BTW percentages.
  • Verbetering sorteringen in overzichten.

SEPA automatische incasso module
Eind 2013 zult u over moeten stappen op de nieuwe automatische incasso SEPA variant in verband met de overstap naar de IBAN rekeningnummers. Belangrijke veranderingen, weetjes en screenshots hoe de nieuwe module eruit ziet vindt u in een eerder blog bericht: Nieuwe Europese automatische incasso module: SEPA direct debit.

Koppeling met boekhoudpakketten Exact Online, Twinfield en Afas
Het is vanaf heden ook mogelijk om uw administratie vanuit WeFact Hosting eenvoudig te exporteren naar Exact Online, Twinfield of Afas. De kosten voor deze module bedragen € 5,- excl. BTW per maand, maar u kunt eerst 2 weken de module kosteloos en vrijblijvend uitproberen.

Hoe download ik de nieuwe versie?
Klik op het rode versienummer boven in uw WeFact Hosting. De downloadpagina in ons klantenpaneel wordt nu geopend. Hier heeft u de mogelijkheid om de update naar versie 3.2 te downloaden. Het is mogelijk om te updaten vanaf versie 3.0. Heeft u nog een oudere versie, zorg dan eerst dat u update tot versie 3.0. De oudere versies kunt u ook downloaden in ons klantenpaneel.

Koppel uw administratie aan Twinfield

Sinds vandaag is het mogelijk om eenvoudig uw administratie vanuit WeFact te exporteren naar Twinfield. Er wordt rechtstreeks contact gelegd met de webservice van Twinfield, onhandige en handmatige handelingen zijn hierdoor niet nodig. Twinfield is inmiddels het vijfde boekhoudpakket dat ondersteund wordt.

2 weken proberen
U kunt de boekhoudmodule eerst 2 weken kosteloos uitproberen. Ga hiervoor binnen WeFact Standard naar “Mijn instellingen” en vervolgens in het menu “Exporteren”. Kies hier voor Twinfield. Voor WeFact Hosting is deze optie beschikbaar vanaf (komende) versie 3.2 onder het menu ‘Beheer’ en dan te kiezen voor ‘Exporteren’. U kunt eventueel nu al contact met ons opnemen om gebruik te maken van de koppeling.

Na 2 weken kunt u besluiten om de boekhoudmodule af te nemen (de proefperiode wordt niet automatisch een betaalde versie). De kosten bedragen € 5,- excl. BTW per maand.

Blijf ook gedurende de zomer op de hoogte van uw administratie

WeFact Standard kent de mogelijkheid om dagelijks per e-mail een notificatie te sturen die u op de hoogte brengt van uw administratie. Te weten nieuwe abonnementen die gefactureerd zijn en facturen waarvoor er een betalingsherinnering verstuurd kan worden.

De dagelijkse notificatie e-mail wordt alleen verstuurd wanneer er actie nodig is, anders wordt er geen notificatie verstuurd. U kunt deze instellen door in het menu te gaan naar “Mijn instellingen”. Op de geopende pagina vindt u het blok “Dagelijkse e-mail notificatie” waar u de instelling “Wilt u de dagelijkse e-mail notificatie ontvangen?” kunt aanvinken.

Een voorbeeld van de e-mail:
Voorbeeld dagelijkse notificatie e-mail

Erg handig om gedurende uw vakantie minimaal met uw administratie bezig te hoeven zijn! Uiteraard is het ook handig voor gebruikers die relatief weinig facturen/abonnementen hebben en niet dagelijks inloggen.

WeFact Standard: veel kleine verbeteringen

WeFact Standard is vandaag geupdate naar een nieuwe versie. In deze versie is voornamelijk veel tijd gestoken in het verbeteren van de huidige functionaliteiten. Daarnaast zijn er ook een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd zoals het kunnen dupliceren van facturen/offertes.

Wat is er verbeterd?

  • 2 nieuwe boekhoudpakketten worden ondersteund: Afas en Exact Online.
  • Exporteren naar CSV is uitgebreid en er kan beter gefilterd worden om zo de juiste data te exporteren.
  • Wanneer u enige tijd bezig bent met het opmaken van een offerte/factuur kan het gebeuren dat u uitgelogd was. De offerte/factuur was dan niet opgeslagen. Dit hebben we opgelost. Er zal gevraagd worden om opnieuw in te loggen en vervolgens kunt u rustig verder gaan waar u gebleven was.
  • Bij het accepteren van een offerte kan het offertenummer meegenomen worden als referentie bij de factuur. Ook komt u meteen op de factuurpagina in plaats van dat u op de offertepagina bleef.
  • Bij een offerte kan een referentie worden opgegeven.
  • Een factuur of offerte kan vanuit de bekijkpagina gedupliceerd worden (link wordt rechtsboven naast de status van de factuur getoond).
  • Indien een debiteur een afwijkend facturatie adres heeft werd dit adres ook altijd gebruikt voor offertes. Vanaf heden kunt u bij de debiteur aangeven of u dit wilt.
  • Deelbetalingen worden duidelijker getoond bij het bekijken van een factuur.
  • Bij een factuur kan de betaaldatum opgegeven worden.
  • Enkele detailverbeteringen op de factuur toevoeg en bewerk pagina.
  • Bij een debiteur kunt u de automatische bepaling of er BTW berekend mag worden overschrijven, en zelf bepalen of u wel of geen BTW wilt rekenen.
  • Per debiteur kan er een afwijkend betaaltermijn worden opgegeven.
  • In het BTW-overzicht wordt onderaan aangegeven hoeveel u moet betalen of ontvangt.
  • Een factuur of offerte kan vanuit de bekijkpagina gedupliceerd worden (link wordt rechtsboven naast de status van de factuur getoond).

Binnenkort, nieuwe automatische incasso module (SEPA)
We ontvangen ook veel vragen over de overstap naar SEPA direct debit voor de automatische incasso’s. We hebben de ontwikkelingen hiervoor reeds afgerond en zal over enkele weken beschikbaar zijn binnen het pakket. Meer informatie vindt u in een eerder blog bericht:
Nieuwe Europese automatische incasso module: SEPA direct debit.

We horen het graag wanneer u zelf nog suggesties heeft om WeFact Standard te verbeteren. U kunt deze per e-mail naar ons toesturen.

Nieuwe Europese automatische incasso module: SEPA direct debit

Eerder kondigde we al aan dat we bezig waren met een nieuwe automatische incasso methode voor de Europese SEPA variant waar iedereen naar over moeten stappen in verband met de overstap naar IBAN rekeningnummers. De SEPA variant stelt u in staat om niet alleen meer van Nederlandse bankrekeningen te incasseren, maar ook van bankrekeningen binnen Europa.

SEPA in het kort
De SEPA variant heeft een andere (strictere) werkwijze dan u gewend was met de CLIEOP3 variant. In het kort enkele veranderingen die u moet weten:

  • U heeft/krijgt van uw bank een Incassant ID. Iedere debiteur heeft u een machtigingskenmerk. Dit is een uniek kenmerk waar de machtiging aan te herkennen is.
  • Het Incassant ID en machtigingskenmerk dient u te communiceren in het machtigingsformulier.
  • Indien u reeds een machtigingsovereenkomst heeft met uw debiteur, dan hoeft er niet een nieuwe overeenkomst afgesloten te worden. De oude volstaan. De datum van ondertekenen moet zijn ’01-11-2009′ en incassotype ‘Doorlopende machtiging: eerste opdracht’.
  • U dient vooraf de debiteur te informeren over de exacte datum wanneer het bedrag geïncasseerd wordt. Dit kan/mag in het factuur e-mail bericht.
  • Het incasso bestand (PAIN formaat) dient u voortijdig bij uw bank aan te leveren, in tegenstelling tot het CLIEOP3 bestand waarbij incasso’s direct werden uitgevoerd.

Nieuwe werkwijze
Door deze veranderingen is het proces van incasseren complexer geworden. We hebben echter geprobeerd een overzichtelijke werkwijze binnen WeFact te hanteren die veel (denk)werk voor u uit handen zal nemen.
Er zullen automatisch batches aangemaakt worden. Incasso facturen zullen automatisch aan de eerst mogelijke batch worden toegevoegd. WeFact zal vervolgens aangeven wanneer een batch gedownload en geïmporteerd bij uw bank moet worden. Het invullen van een machtigingskenmerk per debiteur zal WeFact automatisch invullen, de vooraankondiging kunt u in de factuur e-mail vermelden en er zal in de gaten worden gehouden of de batch binnen de limieten van uw incasso contract valt.

Wanneer beschikbaar?
In WeFact Standard zal de module in juli beschikbaar komen. Er zal eerst nog eind juni een update komen met veel kleine verbeteringen en een aantal nieuwe functionaliteiten.
Voor WeFact Hosting is versie 3.2 vanaf nu in beta beschikbaar! Geïnteresseerden kunnen met ons contact opnemen. Over enkele weken zal de officiële versie worden uitgerold.

Het is verstandig om nu alvast contact op te nemen met uw bank, om een euro-incasso contract aan te vragen.

Exact Online, het vierde boekhoudpakket dat ondersteund wordt

Vanaf heden wordt ook het boekhoudpakket Exact Online ondersteund om uw WeFact administratie mee uit te wisselen. Gegevens worden direct gecommuniceerd naar de webservice van Exact, zonder dat u hiervoor bestanden moet downloaden en importeren. Eenvoudiger geld op uw boekhouder besparen kan bijna niet!

2 weken proberen
U kunt de boekhoudmodule eerst 2 weken kosteloos uitproberen. Ga hiervoor binnen WeFact Standard naar “Mijn instellingen” en vervolgens in het menu “Exporteren”. Kies hier voor Exact. Voor WeFact Hosting is deze optie beschikbaar vanaf (komende) versie 3.2 onder het menu ‘Beheer’ en dan te kiezen voor ‘Exporteren’. U kunt eventueel nu al contact met ons opnemen om gebruik te maken van de koppeling.

Na 2 weken kunt u besluiten om de boekhoudmodule af te nemen (de proefperiode wordt niet automatisch een betaalde versie). De kosten bedragen € 5,- excl. BTW per maand.

Ondersteuning Twinfield
We zijn ook bezig om een koppeling te realiseren met Twinfield. Gebruikt u Twinfield en wilt u gebruik maken van de boekhoudmodule? Stuur ons dan een e-mail op sales@wefact.nl om op de hoogte te worden gebracht wanneer de boekhoudmodule beschikbaar is!

WeFact team versterkt met Ronald, de nieuwe PHP programmeur

Sinds 1 mei 2013 is Ronald fulltime werkzaam bij WeFact. Hij heeft inmiddels 10 jaar ervaring met het ontwikkelen van web applicaties. Ronald zal binnen WeFact meewerken aan de ontwikkeling van zowel WeFact Standard als WeFact Hosting.

Veel kleine maar ook grotere verbeterpuntjes zijn reeds door Ronald ontwikkeld. Bij WeFact Standard kan nu de betaaldatum van een factuur ingevoerd worden, een afwijkende betaaltermijn per debiteur worden ingesteld, een referentie-veld bij offerte is toegevoegd, de weergave van een factuur met deelbetaling is verbeterd en per debiteur kan bepaald worden of er wel/geen betaalontvangst gestuurd moet worden. WeFact Hosting gaat nu beter om met de factuurdatum wanneer het nog een concept-factuur is, het selecteren van een product bij factuur/offerte/dienst is makkelijker, het zoeken op een telefoonnummer is verbeterd (er wordt alleen gekeken naar de cijfers), CC-veld toegevoegd bij het ticketsysteem en de workflow van de agenda is flink onder handen genomen.

Bovenstaande punten worden meegenomen in de eerstvolgende update. Deze update zal ook over de nieuwe automatische incasso werkwijze (SEPA direct debit) beschikken. Naar verwachting zal eind juni de update beschikbaar zijn.

Exporteer naar Afas

Nadat we eerder berichtten over de exporteermogelijkheden naar de boekhoudpakketten SnelStart en Reeleezee is er nu ook ondersteuning voor Afas. Via WeFact kunt u eenvoudig CSV bestanden downloaden, welke u in uw Afas omgeving kunt importeren. Op deze manier hoeft u geen gegevens meer over te typen en kunt u aanzienlijk besparen op de kosten van uw boekhouder.

2 weken proberen
U kunt de boekhoudmodule eerst 2 weken kosteloos uitproberen. Ga hiervoor binnen WeFact Standard naar “Mijn instellingen” en vervolgens in het menu “Exporteren”. Kies hier uw boekhoudpakket. Voor WeFact Hosting is deze optie beschikbaar vanaf (komende) versie 3.2 onder het menu ‘Beheer’ en dan te kiezen voor ‘Exporteren’.
Na deze 2 weken kunt u besluiten om de boekhoudmodule af te nemen (de proefperiode wordt niet automatisch een betaalde versie). De kosten bedragen € 5,- excl. BTW per maand.

Exact, Twinfield en …
We zijn bezig om ook een koppeling te realiseren met Exact en Twinfield. Bent u geinteresseerd in één van deze pakketten? Stuur ons dan een e-mail op sales@wefact.nl om op de hoogte te worden gebracht wanneer de boekhoudmodule beschikbaar is!

Gebruikt u een ander boekhoudpakket? Stuur ons dan ook gerust een e-mail, zodat we kunnen kijken of we dat pakket ook kunnen gaan ondersteunen.

Over op IBAN

Vanaf 1 februari 2014 gaat Nederland over op IBAN. Iedereen krijgt dan een nieuw, langer rekeningnummer. Doel hiermee is om het Europese betalingsverkeer verder te vereenvoudigen en versnellen. Door deze overstap verandert ook het incasso proces. Graag informeren wij jullie over deze veranderingen en wat er van ons verwacht kan worden.

Rekeningnummers omzetten
Een eerste stap om over te gaan op IBAN, is het aanvullen van de rekeningsgegevens in uw klantenbestand. Waar u nu nog Nederlandse bankrekeningnummers heeft staan, heeft u vanaf 1 februari 2014 (alleen) de IBAN en BIC gegevens nodig. Via de website van IBAN BIC Service kunt u rekeningnummers omzetten.

Vanuit WeFact proberen we u hierin een handje te helpen! Voor alle WeFact Standard klanten geldt dat we automatisch alle missende IBAN en BIC gegevens hebben aangevuld, indien er bij uw klant of leverancier al een rekeningnummer bekend was.

Voor WeFact Hosting klanten kunnen we dit niet automatisch verzorgen. Echter hebben we een tool ontwikkeld die veel werk uit handen kan nemen door de IBAN en BIC gegevens op te halen. Download hier de tool en de handleiding zodat u direct aan de slag kunt.

Europese incasso
Indien u momenteel incasseert bij uw klanten, heeft u met nog meer veranderingen te maken. De Nederlandse incasso verdwijnt en gaat over naar de Europese variant (SEPA Direct Debit genaamd). Momenteel zijn we druk bezig met het aanpassen van onze WeFact producten om de gewijzigde processen zo optimaal mogelijk te ondersteunen en in de nieuwe PAIN-formaat gedownload kunnen worden. Uiteraard zorgen we ervoor dat we deze wijzigingen tijdig doorvoeren, zodat u ruimschoots voor 1 februari 2014 over kunt op deze nieuwe incassovorm.

Waar moet ik verder nog rekening mee houden?
We adviseren u om al uw communicatievormen te controleren en te zorgen dat u uw eigen IBAN en BIC vermeld. Denk hierbij aan briefpapier, uw website, e-mailsjablonen etc.