WeFact update: Omzet/kosten spreiden of boeken in een andere periode

In navolging op de WeFact update vorige week hebben we een nieuwe veelgevraagde functionaliteit toegevoegd aan WeFact online administratie. Accountants en ondernemers gaven aan dat zij graag omzet/kosten willen spreiden over meerdere perioden richting het boekhoudpakket. Boekhoudkundig ook wel ’transitorisch boeken’ genoemd.

Waarom spreiden van omzet/kosten over meerdere perioden?

Normaal gesproken worden omzet/kosten geboekt op de factuurdatum. Ontvang je bijvoorbeeld een factuur voor een abonnement van 1 jaar, dan worden alle kosten in die maand geboekt. Dit geeft een vertekent beeld van hoe je bedrijf draait. Eigenlijk hoort het bedrag evenredig verdeeld te worden over de 12 maanden, om een correct resultaat te zien. Je dient het bedrag en de BTW uiteraard nog steeds direct te voldoen, maar in je eigen boekhouding spreid je het uit over de perioden waarop het bedrag van toepassing is.

Transitorisch boeken is dus bedoeld om een meer representatieve weergave van jouw eigen bedrijfsresultaten te krijgen. Het is een interne boekhoudkundige bewerking.

Ondersteuning Twinfield en Exact online

Het is mogelijk om per factuurregel (inkoop/verkoop) een periode op te geven. Deze periode kan worden meegegeven aan het boekhoudpakket Twinfield of Exact online.

In de volgende help artikelen lees je precies hoe je dit kan instellen:

Voor andere boekhoudpakketten is er op dit moment geen ondersteuning. Neem contact op indien je een ander boekhoudpakket gebruikt en deze functionaliteit ook wenst.

Periode opgeven in WeFact

Je kunt dit in WeFact zowel bij een inkoopfactuur als een verkoopfactuur invullen.

Verkoopfactuur

 
Inkoopfactuur

Heeft u vragen over deze functionaliteit, stel deze dan gerust aan ons.