ZZP factuur maken

Bespaar tijd met je administratie,
een particuliere factuur maken met WeFact

ZZP administratie Online boekhouden ZZP

ZZP factuur maken in WeFact

Als zpp’er sta je misschien niet direct te springen om de administratie te doen. Laat staan om na de klus of opdracht nog je facturen te maken. We maken je op deze pagina snel wegwijs in het eenvoudig en vooral snel maken van een ZZP factuur. Scheelt jou een hoop tijd, die je goed kunt gebruiken om te ondernemen!

Wat is een ZZP factuur?

Een ZZP factuur opstellen is eigenlijk niets anders dan een factuur maken voor de door jouw geleverde producten en/of diensten. Dat wil dus zeggen, dat je jouw klant een rekening stuurt voor de werkzaamheden die jij hebt uitgevoerd of voor de artikelen die bij je besteld zijn.

Soorten ZZP facturen

Er zijn verschillende soorten facturen die jij als zzp’er kunt versturen:

  1. Standaard verkoopfactuur

    Dit is een normale factuur die wordt verzonden nadat de klant een dienst of product van je heeft afgenomen.

  2. Proforma factuur

    Een proforma factuur is een voorlopige factuur. Op deze factuur zijn de verwachte kosten te zien voor bepaalde producten of diensten.

  3. Deelfactuur / Aanbetalingsfactuur

    Het kan voorkomen dat er met aanbetalingen wordt gewerkt. Je stuurt dan de ZZP factuur als deelfactuur of aanbetalingsfactuur.

  4. Creditfactuur

    Een creditfactuur is een factuur waarin je een eerdere factuur gedeeltelijk of geheel terugdraait. Dit kan bijvoorbeeld wanneer je een product niet kunt leveren of wanneer er een foutief artikel op de factuur vermeld staat.

  5. Vereenvoudigde factuur

    Een vereenvoudigde factuur is mogelijk bij kleine factuurbedragen, zoals een kassabon.

  6. Achterstallige facturen

    Deze facturen worden ook gezien als betalingsherinneringen.

  7. Verzamelfactuur

    Een verzamelfactuur is een factuur waarbij verschillende orders en leveringen in een bepaalde periode op 1 factuur wordt verzameld.

  8. Terugkerende facturen

    Denk hierbij aan bijvoorbeeld abonnementen.

  9. Inkoopfacturen

    Een inkoopfactuur is een factuur die jij als ondernemer ontvangt van producten of diensten die jij hebt afgenomen.

Wat moet er op een ZZP factuur staan?

Wanneer je jouw ZZP administratie in WeFact verwerkt, staat er al een voorbeeld factuur ingericht. Je hoeft enkel je eigen gegevens in te vullen.

De basisgegevens die minimaal op een factuur moeten staan zijn:

  1. Het factuurnummer
  2. De factuurdatum
  3. Het BTW-identificatienummer (BTW-id)
  4. Jouw bedrijfsnaam en adresgegevens
  5. De naam en het adres van uw afnemer
  6. Jouw KvK-nummer
  7. De datum van versturen
  8. Welke goederen of diensten je levert
  9. Hoeveel goederen of diensten je levert
  10. Het totaalbedrag
  11. Het BTW bedrag
Tip: naast de basisgegevens is het natuurlijk mooi om jouw facturen te voorzien van een logo en eigen stijl. Wist je dat je in WeFact jouw ZZP factuur volledig in je eigen huisstijl kunt inrichten? Vraag de WeFact Helpdesk om hulp!

Zijn facturen verplicht voor zzp’ers?

Je bent verplicht een factuur te versturen naar jouw afnemer indien jouw afnemer een bedrijf is. Je moet je verkopen immers kunnen verantwoorden aan jouw klant en aan de Belastingdienst. In enkele gevallen waarbij je levert aan een particuliere klant is een factuur niet verplicht. Jouw accountant kan je informeren of je bij deze groep hoort. Echter in de meeste gevallen is het verplicht als zzp’er een factuur te versturen.

Hoe maak je een ZZP factuur?

Je kunt ervoor kiezen om jouw ZZP factuur te maken via Word of Excel of via online facturatie software. Het handmatig aanmaken van een factuur in Word vereist veel handelingen. Met Excel is het iets gemakkelijker door het automatisch berekenen van bedragen en de BTW. Een online facturatieprogramma automatiseert het genereren van een factuur, verzendt ze direct naar de opgegeven klant, houdt betalingen bij en heeft nog meer voordelen.

Factuur voorbeeld ZZP

Voordelen van zelf een ZZP factuur maken

Met online facturatie software heb je jouw administratie altijd online ter beschikking. Een wijziging of een snelle factuur heb je zo online gemaakt. Ook kun je jouw online administratie altijd makkelijk inzien op je mobiele telefoon of tabblad, zelfs als je bij de klant op locatie bent. Met de WeFact mobiele app kan jij dus altijd online factureren.

Je ZZP factuur versturen als PDF

Wanneer je jouw factuur eenvoudig online hebt ingevuld, kun je deze versturen per e-mail naar de klant. Met een druk op de knop wordt van jouw factuur een PDF-document opgemaakt en verstuurd naar de afnemer. Dit proces is geheel geautomatiseerd, maar het is uiteraard altijd mogelijk je e-mailbericht nog aan te passen met een persoonlijke noot. Een offerte maak je uiteraard net zo eenvoudig!

ZZP factuur maken met WeFact

Veel ondernemers en zzp’ers factureren nog via Word of Excel. Daar is op zichzelf niets mis mee, maar het kan veel sneller en bovenal veel minder foutgevoelig. Via WeFact kun je jouw ZZP factuur dus foutloos opmaken. De standaard eisen, zoals bijvoorbeeld het chronologisch oplopen van factuurnummers en de datum wordt automatisch voor je geregeld. Hier heb je dus geen omkijken meer naar. Met behulp van een koppeling met diverse boekhoudpakketten kan je betalingen automatisch registreren en word je administratie nog eenvoudiger in onderhoud.

Tips om het juiste factuurprogramma te kiezen als zzp’er

Van vrienden, collega-ondernemers en zelfs van de boekhouder krijg je te horen dat ze dé oplossing voor je weten; een programma om facturen te maken. Maar grote kans dat zij andere specialisaties en werkprocessen hebben dan jij. Daarom is het belangrijk dat je opzoek gaat naar een pakket dat echt bij jou past. Vraag ook altijd een proefperiode aan voor een programma. Zo kun je echt testen of het pakket bij jou past.

Neem contact met ons op

We vertellen u graag meer over WeFact, geven een demo of helpen u bij het inzetten van WeFact bij uw ondernemers. Telefonisch op 085 - 732 57 00 of per e-mail op sales@wefact.nl.

Nicole Cornelis

Account manager

U kunt ook direct een afspraak plannen met een accountmanager voor een live tour.

Afspraak plannen met Nicole

Klaar om 30 dagen
gratis te proberen?

Met WeFact maakt u sneller en zonder fouten online facturen, verwerkt u inkoopfacturen en heeft u grip op uw administratie!



Maak gebruik van de gratis opstartservice

Maak een proefperiode aan

Bedankt voor uw aanvraag. We hebben u een e-mail gestuurd met verdere instructies.
Een ogenblik geduld...

Geen betaalgegevens nodig

Wat vroegen andere gebruikers zich af?

Een professionele factuur maak je eenvoudig met Word, Excel of Google Sheets. Een betere optie voor het maken van een professionele factuur is het gebruik van een online factuurprogramma. Hiermee is het eenvoudig een factuur te maken.

Het maken van een factuur in België is mogelijk via een online facturatieprogramma. Onze factuursoftware ondersteunt het maken van Belgische facturen in België.

Een voorschotfactuur maak je hetzelfde aan als een normale factuur. Geef bij een voorschotfactuur aan dat het om een aanbetaling gaat en vul het bedrag in. Voor het aanmaken van een voorschotfactuur gebruik je Word, Excel of een facturatieprogramma.

Een factuur zonder BTW is een factuur vanuit een particulier. Een particuliere factuur is een kwitantie, deze maak je aan via Word, Excel of een online facturatieprogramma.

Als er geen btw-nummer op een factuur staat is het geen probleem. In dat geval is er voor de opdrachtgever geen btw terug te vragen.

Klaar om 30 dagen
gratis te proberen?

Met WeFact maakt u sneller en zonder fouten online facturen, verwerkt u inkoopfacturen en heeft u grip op uw administratie!



Maak gebruik van de gratis opstartservice

  • Wij maken uw huisstijl na
  • Importeren van klanten en leveranciers
  • Importeren van producten

Maak een proefperiode aan

Bedankt voor uw aanvraag. We hebben u een e-mail gestuurd met verdere instructies.
Een ogenblik geduld...

Geen betaalgegevens nodig