Hoe kunnen wij u helpen?

search

Incassobatch afgekeurd door de bank

Wanneer een incassobatch door de bank wordt afgekeurd, ontvangt u vaak een algemene foutmelding, zoals:

"Het geïmporteerde bestand bevat een fout. Neem contact op met uw pakketleverancier."

De foutmelding geeft meestal geen specifieke reden aan. Hieronder vindt u een checklist om te controleren wat er mogelijk misgaat:

  • Incassant-ID
    Is de juiste Incassant-ID ingevuld?
    U kunt dit controleren in uw incassocontract en in WeFact onder Instellingen > betaalmogelijkheden.

  • BIC-controle
    Is er een BIC ingegeven bij de bedrijfsgegevens?
    U kunt dit controleren in het zwarte menu onder "Instellingen", submenu "Bedrijfsgegevens".

  • Limietcontrole
    Wordt het incassolimiet niet overschreden?
    U kunt dit controleren in uw incassocontract en in WeFact onder Instellingen > betaalmogelijkheden.

  • Correct type contract ingesteld?
    Is het juiste incassocontract gekozen? Mogelijke opties: "Bedrijven SEPA incasso" of "Normale SEPA incasso".
    U kunt dit controleren in uw incassocontract en in WeFact onder Instellingen > betaalmogelijkheden.

  • Juiste rekeningnummer in incassocontract?
    Is het juiste rekeningnummer gebruikt zoals opgenomen in het incassocontract?
    U kunt dit controleren in uw incassocontract en in WeFact onder Instellingen > betaalmogelijkheden.

  • IBAN-controle
    Klopt het IBAN van de klanten?

  • Bedrijfsnaam te lang?
    Is uw bedrijfsnaam te lang? Controleer of deze binnen de toegestane limieten valt.

  • Batch al eerder ingediend?
    Is de batch al eerder ingediend, maar nog niet ondertekend? Bij sommige banken kan dit een reden zijn voor afkeuring.

Wat als alles klopt?

Als alle bovenstaande punten correct zijn ingevuld en de batch nog steeds wordt afgekeurd, dan is het advies om contact op te nemen met de bank. De bank kan meer inzicht geven in de specifieke reden van afkeuring.

Niet gevonden wat u zocht?