WeFact Standard update: e-mail voor versturen personaliseren en overzicht openstaande facturen

Woensdag 2 augustus is er een nieuwe update uitgebracht voor WeFact Standard. We ontvingen regelmatig de vraag of het mogelijk is om een e-mail bericht voor het versturen nog aan te passen. In deze update hebben we dit mogelijk gemaakt voor alle WeFact gebruikers.

Daarnaast is het vanaf nu mogelijk om een tabel met openstaande facturen te communiceren richting de klant. Dit is handig wanneer u frequent facturen verstuurd naar eenzelfde klant en de klant daardoor het overzicht kan verliezen.

E-mailbericht voor versturen personaliseren
Het zal vanaf nu mogelijk zijn om voor het versturen van een offerte, factuur, herinnering en aanmaning het e-mailbericht nog aan te passen. Deze optie verschijnt bijvoorbeeld wanneer u naar een specifieke factuur gaat en op de verstuur knop klikt. Hieronder een voorbeeld van hoe dit in zijn werk zal gaan.

E-mail personaliseren in WeFact Standard

Klant herinneren aan meerdere openstaande facturen
Er is een variabele beschikbaar gesteld die u in een e-mailbericht op kan nemen. Deze variabele wordt vervangen door een tabel met daarin alle openstaande facturen, het factuurbedrag, de vervaldagen en (indien ingeschakeld) een online betaallink.
Klik hier voor meer informatie over het instellen van deze functionaliteit.

Verder zijn wij achter de schermen druk bezig met het verbeteren van de inkoopkant van WeFact. Er loopt een testversie waar al gebruik van gemaakt kan worden, interesse? Laat het ons weten via helpdesk@wefact.nl.

WeFact Hosting versie 4.2: gedeeltelijk crediteren, offerte online accepteren, 2-factor authenticatie klantenpaneel, oplevering bericht per hostingpakket en meer

Vandaag is WeFact Hosting versie 4.2 beschikbaar gesteld. We hebben hard gewerkt om een aantal veel gevraagde functionaliteiten te realiseren die we eerder in ons andere product WeFact Standard beschikbaar hadden gesteld. We hebben daarnaast nieuwe functionaliteiten toegevoegd en vele integraties verder verbeterd.

Gedeeltelijk crediteren
Voorheen was het alleen mogelijk om in één handeling de gehele factuur te crediteren. Een gedeelte crediteren betekende dat u zelf handmatig een creditfactuur moest aanmaken. Met deze update is het mogelijk om een factuur wel gedeeltelijk te crediteren. Wanneer u op de factuur bekijkpagina op de knop “(Gedeeltelijk) crediteren” klikt kunt u kiezen om de gehele factuur of enkele factuurregels te crediteren.

Offerte online accepteren link
Het is mogelijk om in de offerte e-mail een online accepteerlink op te nemen. De klant hoeft niet meer in te loggen in het klantenpaneel, maar kan via de link de offerte ondertekenen. Lees hier meer over het online accepteren en hoe u dit verwerkt in de offerte e-mail.

2-stap authenticatie klantenpaneel
Security wordt steeds belangrijker. De backoffice bood daarom al enige jaren ondersteuning voor 2-stap authenticatie. Vanaf WeFact Hosting versie 4.2 kunnen ook klanten dit instellen in het klantenpaneel, zodat hun diensten veilig beheerd kunnen worden na het inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord en daarna een authenticatie code. Lees hier meer over de werking en hoe u dit in het klantprofiel instelt.

Afwijkende oplevering e-mail per hostingpakket
Er kon altijd maar 1 oplevering e-mail/brief opgemaakt worden voor alle hostingpakketten. We ontvingen regelmatig de vraag om dit per hostingpakket instelbaar te maken, omdat bij particuliere hosting en zakelijke hosting of shared hosting en reseller hosting andere berichtgeving wenselijk is. Ga in het menu naar “Beheer” > “Pakketten” (onder “Diensten”) om dit vanaf deze versie in te stellen.

Andere kleinere verbeteringen zijn:

  • Bij het wijzigen van de verzendmethode van een factuur/offerte kan nu ook het e-mailadres gewijzigd worden.
  • Uitgebreidere automatiseringsmogelijkheden wanneer een bestelling automatisch behandeld mag worden.
  • Ter voorkoming van fouten, WeFact Hosting geeft een melding als het factuurbedrag niet negatief is bij het handmatig aanmaken van een creditfactuur.
  • SEPA incasso: BIC bij debiteuren niet meer verplicht voor incasso’s binnen de EU.
  • Conceptfacturen kunnen in batch verwijderd worden vanaf het factuuroverzicht gefilterd op de status “Concept”.
  • DNS beheer: ondersteuning voor meer DNS record types, zoals ‘TLSA’, ‘CAA’, ‘ALIAS’.
  • DNS beheer: e-mail bij een DNS wijziging door klant (vanuit het klantenpaneel) sterk verbeterd, zodat u ziet wat er is toegevoegd, verwijderd of veranderd.
  • Dashboard bedrag openstaande facturen houdt rekening met deelbetalingen.
  • Bestelformulier: bij alleen het bestellen van een domeinnaam kan nu ook de betaaltermijn gekozen worden (een domeinnaam kan dus voor een langere periode dan een jaar afgenomen worden).
  • Bestelformulier: indien het eindbedrag € 0,00 is wordt de bestelling als betaald in WeFact Hosting gezet.
  • Nieuw API commando: autorenew aan-/uitzetten van een domeinnaam.

Hoe update ik naar versie 4.2 (minimaal versie 4.1 vereist)
Klik op het versienummer boven in uw WeFact Hosting. De downloadpagina in ons klantenpaneel wordt geopend. Hier kunt u de update naar versie 4.2 downloaden. In de gedownloade ZIP vindt u een stappenplan hoe u de update kan uitvoeren.
Zit u nog niet op versie 4.1? Houdt dan rekening dat versie 4.1 minimaal PHP 5.6 vereist.

Heeft u suggesties of ideeën voor WeFact Hosting, dan horen wij die graag per e-mail op helpdesk@wefact.nl.

Nieuw: directe koppeling met SnelStart

Voorheen was het al mogelijk naar SnelStart te exporteren, namelijk via CSV bestanden. Maar sinds SnelStart een online/web versie heeft uitgebracht is het mogelijk om de WeFact gegevens automatisch te exporteren naar de online Snelstart database.

De partnerschap zorgt voor een mooie samenwerking tussen het sterke facturatiepakket WeFact van de ondernemer en het boekhoudpakket Snelstart van de boekhouder.

Samenwerking online facturatiepakket WeFact en boekhoudpakket Snelstart

Hoe leg ik de koppeling?
Ga in WeFact naar het exporteer overzicht. Hier kunt u kiezen voor het exporteren naar SnelStart. Na het leggen van de koppeling kunt u bepalen op welke grootboekrekeningen omzet geboekt mag worden. U kunt afwijkende grootboekrekeningen kiezen op basis van de productgroepen in WeFact.
WeFact Hosting: de nieuwe Snelstart koppeling zal in de aankomende versie 4.2.0 beschikbaar zijn (juli 2017).

Wat kan er geëxporteerd worden?
Debiteuren, facturen, crediteuren en inkoopfacturen kunnen geëxporteerd worden. U kunt er voor kiezen dit automatisch één keer per dag te laten exporteren of handmatig uitvoeren.

Snelstart database nog niet in de cloud?
Neem contact op met uw accountant/boekhouder of direct met Snelstart als u zelf een abonnement afneemt. Eenmaal uw Snelstart database in de cloud, betekent dat u nooit meer data kwijt raakt en WeFact naadloos kan koppelen met de Snelstart boekhouding.

Heeft u nog vragen, neem dan contact met ons op.

WeFact Standard update: debiteurgegevens aanvullen via Kamer van Koophandel en meer

Dinsdag 16 mei is er een nieuwe update uitgebracht voor WeFact Standard. Met trots presenteren we het makkelijker aanmaken van een debiteur of crediteur door in WeFact Standard te zoeken in het Kamer van Koophandel register. Daarnaast hebben we een verbetering doorgevoerd in het gedeeltelijk crediteren en indien u Exact Online gebruikt kan de oorspronkelijke PDF geëxporteerd worden bij de boeking.

Kamer van Koophandel: razendsnel een relatie toevoegen
Wanneer u een debiteur of crediteur aanmaakt en dit betreft een bedrijf, doorzoeken we het Kamer van Koophandel register. Klikt u het betreffende bedrijf aan in de lijst, dan worden de adresgegevens aangevuld. Vul zelf enkel de contactpersoon en het e-mailadres nog aan.
Deze functionaliteit is voor alle gebruikers, uiteraard, gratis beschikbaar!

Gedeeltelijk crediteren
Eerder in 2016 maakte we het al mogelijk om een factuur gedeeltelijk te crediteren. Deze functionaliteit hebben we uitgebreid dat u nu ook het veld ‘Aantal’ kan aanpassen. Heeft u bijvoorbeeld 5 stuks gefactureerd, dan kunt u nu bij het gedeeltelijk crediteren 2 stuks opgeven.

Exact Online: PDF bij de boeking
Gebruikt u Exact Online als boekhoudpakket, dan kunt u nu in WeFact bij de Exact Online instellingen aangeven dat u de PDF bij een boeking geëxporteerd wilt hebben. In geval van een verkoopboeking is dit de factuur PDF. Voegt u bij de inkoopfacturen in WeFact ook de oorspronkelijke inkoopfactuur als bijlage toe, dan wordt deze ook naar Exact Online geëxporteerd.

Uitfasering: API versie 1
Op 1 oktober 2017 faseren we API versie 1 uit. Gebruikers die een integratie hebben gemaakt met onze webservice gebaseerd op API versie 1 verzoeken we over te stappen op API versie 2, welke sinds mei 2014 beschikbaar is. Vraag zonodig uw website bouwer deze overgang te realiseren voor u.

Heeft u nog suggesties of verbeteren voor WeFact Standard? Dan horen we deze graag.
Dit kan per e-mail aan helpdesk@wefact.nl.

WeFact Hosting: nieuwe integratie met Co.NL

Vandaag is de integratie met aanbieder Co.NL beschikbaar gesteld.

Co.NL is de operator die de .co.nl extensies aanbiedt, het alternatief voor ondernemingen die niet meer een .nl domeinnaam kunnen bemachtigen. Om gebruik te maken van Co.NL dient u zich aan te melden (kosteloos), klik hier voor meer informatie.


Beschikbare acties Co.NL

  • Domeinnaam registreren
  • Domeinnaam opzeggen
  • Nameservers wijzigen
  • Autorisatiecode opvragen

Hoe kan ik Co.NL toevoegen als registrar?
Ga hiervoor binnen uw WeFact Hosting in het menu naar “Instellingen” > “Modules”. Op deze pagina vindt u het tabblad “Nieuwe module toevoegen” waar u vervolgens Co.NL kunt kiezen.

Ontwikkeld door Co.NL
De integratie is ontwikkeld door Co.NL. Heeft u vragen over mogelijkheden of ervaart u problemen met de integratie, dan kunt u contact opnemen met Co.NL op support@domain.co.nl of telefonisch op 088 – 100 2060.

WeFact Standard update: snelheidoptimalisaties, verbetering boekhoudkoppelingen en meer

Maandag 24 april is er een nieuwe update uitgebracht voor WeFact Standard. We hebben gewerkt aan snelheidsoptimalisaties, nieuwe icoontjes door het gehele pakket en kleinere verbeteringen. Daarnaast zijn er optimalisaties in de boekhoudkoppelingen gemaakt waar we u graag over informeren.

Boekhoudkoppeling meldingen
Synchronisatie meldingen werden in WeFact getoond als exporteer foutmeldingen. In veel gevallen was er geen sprake van een ‘fout’. Wanneer handmatig een factuur in WeFact op betaald wordt gezet, maar de boeking staat nog open in het boekhoudpakket leverde dit een foutmelding op. Dit is meestal het gevolg wanneer (de bank in) het boekhoudpakket nog niet is bijgewerkt.

We hebben nu onderscheid gemaakt tussen foutmeldingen, waarvoor handmatige actie vereist is, en meldingen waarbij de boeking nog open staat in het boekhoudpakket.

Betaald in WeFact, maar nog open in de boekhouding

Exact Online: verzamelbetalingen en crediteringen
Wat nog ontbrak in de integratie met Exact Online was het ophalen van verzamelbetalingen, één betaling voor meerdere facturen, en de herkenning wanneer een factuur gecrediteerd was. In deze update hebben we dit verholpen waardoor deze scenario’s wel afgevangen worden.

Al enige tijd werken we aan een aantal nieuwe grote functionaliteiten in WeFact Standard. In de aankomende weken/maanden zullen er updates volgen waarin we gefaseerd deze functionaliteiten beschikbaar gaan stellen. Binnenkort zal u hier meer over lezen.

Heeft u nog suggesties of verbeteren voor WeFact Standard? Dan horen we deze graag.
Dit kan per e-mail aan helpdesk@wefact.nl.

WeFact Standard update: factureren aan een debiteurgroep

Donderdag 30 maart is er een nieuwe update uitgebracht voor WeFact Standard. Deze update bevat een grote uitbreiding in de mogelijkheden voor een debiteurgroep. Daarnaast zijn er ook kleine verbeteringen doorgevoerd zoals het optimaliseren van de huisstijl editor en kan het e-mailadres voor de dagelijkse notificatie worden aangepast.

Factureren aan een debiteurgroep
Een debiteurgroep bood voorheen alleen extra inzicht in de omzet van de statistieken en was handig voor het versturen van mailings. Vanaf deze update is het mogelijk om in één keer een factuur of abonnement voor alle debiteuren uit een bepaalde debiteurgroep aan te maken.

Met name voor verenigingen en stichtingen is dit interessant. Met een paar klikken kunnen alle leden dezelfde factuur krijgen. Ook het aanmaken van een abonnement voor een debiteurgroep kan handig zijn. Voor iedere periode wordt er automatisch een nieuwe factuur klaargezet en eventueel automatisch verstuurd.

Hoe doe ik dit?
Ga in het menu naar “Relaties” en daaronder naar het submenu “Debiteurgroepen”. Klik de betreffende debiteurgroep aan. Bovenaan de pagina vindt u nu de actieknoppen om een factuur of een abonnement aan te maken.

Factureren aan een debiteurgroep met WeFact Standard

We waarderen alle suggesties die dagelijks binnenkomen. Mede dankzij deze suggesties kunnen wij ons product verbeteren. Heeft u zelf een suggestie? Stuur ons dan een e-mail.

WeFact Standard app: ondersteuning voor eigen velden, bijlagen openen op Android en meer

Vandaag is er een nieuwe versie beschikbaar gesteld van de mobiele app voor WeFact Standard. Deze nieuwe versie is direct beschikbaar voor iOS (iPhone/iPad) & Android (smartphone en tablet) en kunt u via de app store op uw telefoon direct bijwerken.

WeFact Standard mobiele app

Wat is er nieuw

  • Ondersteuning voor eigen velden bij een debiteur, offerte en factuur.
  • Op Android kan er een voorbeeld PDF bekeken worden. Ook bijlagen bij een offerte/factuur kunnen geopend worden. Op iPhone/iPad kon dit reeds.
  • Een factuur kan direct met de status ‘Verzonden’ of ‘Betaald’ aangemaakt worden.
  • Een bestaande factuur kan gedupliceerd worden.
  • In het factuuroverzicht ziet u nu direct of er al een herinnering of aanmaning verstuurd is.
  • Het factureren van een (geaccepteerde) offerte stuurt u direct door naar de aangemaakte conceptfactuur.
  • BTW verlegd op een factuur is nu mogelijk (alle factuurregels moeten 0% BTW zijn).
  • Product eenheid wordt nu ook ondersteund.
  • Deelbetalingen worden nu meegeteld in het openstaand bedrag op het dashboard.
  • En nog vele andere optimalisaties!

Heeft u nog suggesties voor de mobiele app? Stuur ons dan een e-mail.

WeFact Standard: verbeteren van de e-mail afleverkwaliteit

Het is belangrijk dat facturen die u verstuurt in WeFact Standard door uw klanten worden ontvangen en niet in de SPAM filter terecht komen. We analyseren daarom voortdurend hoe we de afleverkwaliteit kunnen verbeteren. Vandaag hebben we een optimalisatie doorgevoerd. Als bestaande WeFact gebruiker informeren we u graag hoe u de afleverkwaliteit verder kan verbeteren.

Validatie van uw e-mailadres
E-mails uit uw WeFact administratie worden verstuurd via de WeFact mailservers. Om SPAM en fraude e-mails te weren controleren ontvangende mailservers (kortom, uw klanten) of de afkomst van de e-mail betrouwbaar is. Dit is cruciaal om te voorkomen dat iemand zich ongewenst voor kan doen als een willekeurig bedrijf/persoon (zoals bijvoorbeeld bij phishing vaak het geval is).

Het versturen van een factuur in WeFact gebeurt via de WeFact mailservers met uw e-mailadres als afzender. Wanneer de ontvangende mailserver controleert of de WeFact mailserver uit uw naam e-mails mag versturen, kan hieruit een goedkeuring of afwijzing uit komen. Een afwijzing betekent dat uw e-mail in de ongewenste postvak in komt of dat u zelfs een melding krijgt dat de e-mail niet kon worden afgeleverd aan de klant.

Het controleren of een mailserver e-mails mag versturen vanuit een e-mailadres gebeurt volgens een zogenaamd SPF record en een DKIM record. Hiermee geeft u als het ware toestemming dat de WeFact mailservers vanuit uw e-mailadres e-mails mogen versturen.

Valideren
Ga in uw WeFact Standard administratie in het menu naar “Instellingen” en kies vervolgens het tabblad “E-mail instellingen”. Hier kunt u zien of u reeds een SPF record en DKIM record heeft ingesteld. Indien dit ontbreekt bestaat er een risico dat e-mails niet altijd aankomen.
U kunt dan twee dingen doen:

  1. Vraag uw hostingbedrijf of ICT partij om een SPF record en DKIM record in te stellen. Op de instellingen pagina “E-mail instellingen” kunt u een bestand met instructies downloaden die u kunt doorsturen.
  2. Wilt u of kunt u geen SPF record en DKIM record instellen, kies dan voor de ‘Standaard WeFact methode gebruiken’ om alsnog de hoogst mogelijke afleverkwaliteit te behalen. Het resultaat is bijna hetzelfde als optie 1, behalve dat in sommige e-mail programma’s (zoals Gmail) achter u als afzender ‘via mijnwefact.nl’ getoond kan worden. De e-mail wordt uiteraard nog steeds volledig uit uw naam verstuurd.

 

Het is niet verplicht om actie te ondernemen, maar we adviseren wel om een SPF record en DKIM record in te stellen. Anders adviseren we u om voor de ‘Standaard WeFact methode’ te kiezen, zodat uw e-mails niet in de ongewenste postvak in belanden.

Voor alle WeFact gebruikers die vanaf 1 maart 2017 gestart zijn, is automatisch de ‘Standaard WeFact methode’ toegepast. Zij hebben de mogelijkheid om een SPF record en DKIM record in te stellen om e-mails volledig en betrouwbaar uit eigen naam te versturen.

Nieuw: boekhoudkoppeling met e-Boekhouden.nl

Na een intensieve samenwerking met e-Boekhouden.nl is de integratie met het boekhoudpakket e-Boekhouden.nl een feit! Gebruikt uw boekhouder e-Boekhouden.nl, dan hoeft u niet langer een ordner fysiek af te geven. Met deze koppeling staat uw WeFact administratie direct in het boekhoudpakket en heeft uw boekhouder actueel inzicht. Deze integratie zorgt voor een efficiëntere werkwijze en daardoor een forse tijd- en geldbesparing.

Hoe leg ik de koppeling?
Ga in WeFact naar het exporteeroverzicht. Hier kunt u kiezen voor het boekhoudpakket e-Boekhouden. Na het leggen van de koppeling kunt u bepalen op welke grootboekrekeningen de omzet geboekt mag worden. U kunt afwijkende grootboekrekeningen kiezen op basis van de productgroepen in WeFact.

Wat kan er geëxporteerd worden?
Debiteuren, facturen, crediteuren en inkoopfacturen kunnen geëxporteerd worden. U kunt er voor kiezen dit automatisch één keer per dag te laten exporteren of handmatig uitvoeren. 

Facturen automatisch op betaald
U kunt in e-Boekhouden.nl een koppeling leggen met uw bank. Hierdoor komen uw banktransacties automatisch in e-Boekhouden.nl en kunt u of uw boekhouder de mutaties afletteren met uw facturen. Eén keer per dag of handmatig kan WeFact de openstaande posten ophalen uit e-Boekhouden.nl en hierdoor facturen in WeFact automatisch op betaald zetten.

Wilt u de koppeling zelf uitproberen? Dat kan, kies in het exporteeroverzicht in uw WeFact administratie voor het boekhoudpakket e-Boekhouden.nl.