Nieuw: Tip WeFact aan anderen en verdien zelf € 25,-

Ken jij ondernemers die nog factureren met Word of Excel? Of ondernemers die op zoek zijn naar een fijne en efficiëntere manier van factureren? Vanaf nu is het mogelijk om deze personen eenvoudig uit te nodigen om WeFact te gaan gebruiken.

Aanbrengvergoeding
Voorheen was het al mogelijk om ondernemers uit te nodigen voor WeFact middels een unieke link. Wanneer je via deze link een nieuwe klant aanbracht bij ons kreeg je een aanbrengvergoeding van €25,- op de eerstvolgende WeFact factuur.

We wilden er echter voor zorgen dat er meer persoonlijk voordeel uitgehaald kon worden, dus hebben we het systeem aangepast. Je kan vanaf nu mensen eenvoudig uitnodigen per e-mail. Daarnaast is de unieke link vanaf nu niet meer gekoppeld aan een WeFact administratie, maar aan je gebruikersaccount. Dit zorgt ervoor dat alle medewerkers in een WeFact administratie ondernemers uit kunnen nodigen.

Ook hebben we de beloning veranderd; per aangebrachte klant krijg je van ons een Coolblue giftcard ter waarde van € 25,-! Degene die je uitnodigt krijgt bij het bestellen van WeFact een extra maand gratis WeFact. Zowel jij als degene die je uitnodigt hebben hier dus voordeel bij!

Hoe werkt het?
Ga binnen WeFact met de muis rechtsbovenin over je profielfoto of initialen. Hier vind je een nieuw menu-onderdeel: “Tip WeFact aan anderen”. Op deze pagina hoef je enkel een e-mailadres in te vullen of de persoonlijke link te delen. Voor de rest hoef je niets te doen, behalve dan alvast iets leuks uitzoeken bij Coolblue!

Tip WeFact aan anderen en verdien €25,-!

De voorwaarden voor de aanbrengvergoedingen lees je hier. Vragen over hoe je zo snel mogelijk meer voordeel uit WeFact kan halen? Laat het ons dan weten via helpdesk@wefact.nl of telefonisch op 085-732 57 00.

Twinfield en Exact online: omzet/kosten spreiden of boeken in een andere periode (transitorisch boeken)

In navolging op de WeFact update vorige week hebben we een nieuwe veelgevraagde functionaliteit toegevoegd. Accountants en ondernemers gaven aan dat zij graag omzet/kosten willen spreiden over meerdere perioden richting het boekhoudpakket. Boekhoudkundig ook wel ‘transitorisch boeken’ genoemd.

Waarom spreiden van omzet/kosten over meerdere perioden?
Normaal gesproken worden omzet/kosten geboekt op de factuurdatum. Ontvang je bijvoorbeeld een factuur voor een abonnement van 1 jaar, dan worden alle kosten in die maand geboekt. Dit geeft een vertekent beeld van hoe je bedrijf draait. Eigenlijk hoort het bedrag evenredig verdeeld te worden over de 12 maanden, om een correct resultaat te zien. Je dient het bedrag en de BTW uiteraard nog steeds direct te voldoen, maar in je eigen boekhouding spreid je het uit over de perioden waarop het bedrag van toepassing is.

Transitorisch boeken is dus bedoeld om een meer representatieve weergave van jouw eigen bedrijfsresultaten te krijgen. Het is een interne boekhoudkundige bewerking.

Ondersteuning Twinfield en Exact online
Het is mogelijk om per factuurregel (inkoop/verkoop) een periode op te geven. Deze periode kan worden meegegeven aan het boekhoudpakket Twinfield of Exact online.

In de volgende help artikelen lees je precies hoe je dit kan instellen:

Voor andere boekhoudpakketten is er op dit moment geen ondersteuning. Neem contact op indien je een ander boekhoudpakket gebruikt en deze functionaliteit ook wenst.

Periode opgeven in WeFact
Je kunt dit in WeFact zowel bij een inkoopfactuur als een verkoopfactuur invullen.

Verkoopfactuur

 
Inkoopfactuur

Heeft u vragen over deze functionaliteit, stel deze dan gerust aan ons.

WeFact update: periode opgeven zonder abonnement en instellingenpagina in nieuwe stijl

Dinsdag 24 juli is er een nieuwe update uitgebracht voor WeFact. In deze update hebben we het mogelijk gemaakt om een periode op te kunnen geven bij offerte- en factuurregels, maar ook bij inkoopfactuurregels. Tevens zijn de algemene instellingen in de nieuwe stijl verwerkt.

Periode vermelden op de offerte/factuur zonder abonnement
Voorheen kon je bij het aanmaken van een offerte of factuur, een regel periodiek maken. Deze actie resulteerde in een abonnement. Vanaf nu is het óók mogelijk om alleen een periode op te geven zonder dat er een abonnement ontstaat.

Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld een vakantiehuis of auto verhuurt en de verhuurperiode wilt vermelden of wanneer je wilt aangeven in welke periode werkzaamheden zijn uitgevoerd. De periode wordt onder de regel vermeld zónder dat hieruit een abonnement volgt.

Het is ook mogelijk om een periode op te geven bij inkoopfactuurregels. Dit is handig wanneer je een factuur ontvangt voor een heel jaar en deze kosten wilt verspreiden.

Instellingenpagina in nieuwe stijl
De nieuwe WeFact stijl die we al op een aantal andere pagina’s hebben doorgevoerd is nu ook toegepast op de algemene instellingenpagina. Dit resulteert in een duidelijkere nieuwe weergave.

Heb je verdere feedback over ons pakket of suggesties om WeFact te verbeteren?
Dan vernemen we dat graag per e-mail op: helpdesk@wefact.nl

WeFact update: periode vermelding van “tot” naar “tot en met”

Op donderdag 5 juli is er een nieuwe update uitgebracht voor WeFact. In deze update hebben we een verandering doorgevoerd in de bepaling van de einddatum van een periode. Voorheen werd een abonnement in WeFact met een “tot” einddatum getoond. In deze update hebben we dit aangepast. WeFact zal nu werken volgens een “t/m” einddatum.

Hoewel binnen WeFact nu een “t/m” einddatum wordt weergegeven zijn abonnementsperiodes ongewijzigd. Dezelfde periode wordt gefactureerd. We hanteren enkel een andere schrijfwijze.

Periode “tot” naar “tot en met
Bij het opgeven van een periode bij een abonnement of factuurregel werd de periode vermeld met een “tot” einddatum. Een “tot en met” einddatum is een meer gehanteerde schrijfwijze. Tevens heeft deze schrijfwijze de voorkeur wanneer je bijvoorbeeld spreekt over de huurperiode van een (vakantie)huis of de periode waarin diensten geleverd zijn.

Voorbeeld
•  Voor deze update:  01-01-2019  tot   01-02-2019
•  Na deze update:     01-01-2019  t/m  31-01-2019

Huisstijl ongewijzigd voor bestaande gebruikers: nog steeds “tot”
Bij alle bestaande WeFact gebruikers wordt er op de factuur nog steeds een “tot” einddatum vermeld, zoals jij en jouw klanten gewend waren. Wil je liever “tot en met” vermelden, dan kun je dat in de huisstijl veranderen. Ga in het menu naar “Instellingen” en het submenu eronder “Huisstijl” en bewerk je factuur en offerte PDF:
•  Variabele tot:              [factuurregel_eind_periode_tot]
•  Variabele tot en met:  [factuurregel_eind_periode]

Heb je hulp nodig bij het aanpassen naar “tot en met” in je huisstijl of heb je feedback hoe we WeFact verder kunnen verbeteren? Dan horen we dat graag per e-mail op: helpdesk@wefact.nl.

Vernieuwde Unit4 integratie: automatisch exporteren en betalingen ophalen

De boekhoudkoppeling met Unit4 is volledig vernieuwd. Bij het leggen van de koppeling met Unit4 kunnen alle debiteuren en crediteuren geïmporteerd worden uit de boekhouding. Zo is de WeFact administratie nog sneller ingericht om direct aan de slag te kunnen.

Automatisch exporten en betalingen ophalen
Vanaf nu kan de financiële data uit WeFact geheel automatisch geëxporteerd worden naar Unit4. Ook zijn de betalingen op te halen waardoor betaalde facturen in de boekhouding ook in WeFact automatisch op betaald worden gezet. Een mooie functionaliteit voor een actueel overzicht van de openstaande facturen in WeFact!

Specifiek wegboeken
Omzet en kosten kunnen voortaan specifiek worden weggeboekt middels het instellen van grootboekrekeningen. Ook kan je zien welke data klaar staat om geëxporteerd te worden via de link “Bekijk details”. Meer over het exporteren richting Unit4 lees je in het volgende help-artikel.

Kosteloze integratie
Door de vernieuwde koppeling is het eenvoudiger om je facturatie automatisch door te laten zetten naar het boekhoudpakket. Gebruik je Unit4 maar is er nog geen koppeling vanuit WeFact? Informeer dan bij je boekhouder naar de mogelijkheden. Indien je boekhouder bekend is met WeFact, is een koppeling met Unit4 zelfs geheel kosteloos.

Heb je nog suggesties of verbeteringen voor de koppeling met Unit4? Dan horen we deze graag per e-mail: helpdesk@wefact.nl

WeFact update: verbeteringen inkoopfacturen en boekhoudkoppelingen

Op woensdag 20 juni is er weer een nieuwe update uitgebracht voor WeFact. In deze update hebben we voornamelijk gewerkt aan verbeteringen in het pakket, boekhoudkoppelingen en het verder doorvoeren van de nieuwe WeFact stijl.

Inkoopfacturen
PDF bestanden van je inkoopfacturen worden in hogere en scherpere kwaliteit weergegeven. Ook hebben we de herkenning bij het ophalen van inkoopfacturen nog verder kunnen verbeteren.

Boekhoudkoppelingen
De boekhoudkoppelingen met Twinfield, Exact Online, Snelstart en e-Boekhouden zijn in deze update sterk verbeterd. Meerdere foutmeldingen zijn verholpen en ook aan gemak en inzicht is gewerkt. Zo kun je vanaf nu precies zien welke data klaar staat om geëxporteerd te worden middels de link “Bekijk details”. Tevens is de koppeling met Unit4 volledig vernieuwd. Hierover volgt een afzonderlijk blog bericht.

Nieuwe stijl
Wellicht was het je al opgevallen dat WeFact een verandering wat betreft stijl aan het doormaken is. Eerder werd de inkoopfactuur-, offerte-, crediteur-, exporteer- en medewerkerspagina al voorzien van een nieuwe stijl. Nu is ook de debiteurpagina in een nieuw jasje gestoken. Komende maanden zullen ook andere pagina’s in WeFact onder handen genomen worden.

Heb je verdere feedback over ons pakket of suggesties om WeFact te verbeteren? Dan horen we dat graag per e-mail op: helpdesk@wefact.nl

Blijft een betaling uit? Start een incassotraject bij Centraal Invorderings Bureau (CIB)

Als een klant na het ontvangen van betalingsherinneringen en aanmaningen nog niet heeft betaald, kan het noodzakelijk zijn om een incassotraject te starten. Hiervoor dien je de factuur uit handen te geven aan een incassobureau. Incassobureau Centraal Invorderings Bureau (CIB) heeft sinds kort een handige integratie gemaakt met WeFact om ondernemers te helpen een factuur betaald te krijgen zonder dat dit veel werk met zich mee brengt.

De geautomatiseerde koppeling geeft binnen het CIB platform real-time inzicht in facturen die al langere tijd open staan binnen WeFact. Met een muisklik kan een incassotraject gestart worden en is er actueel inzicht in de status van een incassodossiers. Dit bespaart uiteraard tijd en kosten maar zorgt er ook voor dat de factuur inclusief aanmaningskosten voldaan zal worden. Het uitzetten van een incassotraject zal daarom uiteindelijk geld opleveren.

WeFact en CIB zijn erg blij met de gerealiseerde samenwerking en hopen vele ondernemers te kunnen ondersteunen bij uitblijvende betalingen.

Koppeling inschakelen
De koppeling is voor CIB en WeFact gebruikers per direct te activeren binnen het CIB platform. Log hiervoor in bij CIB en ga in het menu naar ‘API’, kies voor ‘WeFact’ en volg de instructies.

WeFact Standard update: zelf producten, debiteuren en crediteuren importeren uit Excel/CSV

Woensdag 16 mei is er een nieuwe update uitgebracht voor WeFact. Deze update maakt het mogelijk om zelf product-, debiteur- of crediteurgegevens te importeren uit een Excel of CSV bestand. Deze functionaliteit zal er voor zorgen dat je eenvoudig en snel gegevens kunt importeren in een WeFact administratie.

Zelf importeren
Heb je een klantenbestand in Excel/CSV of een productenlijst die je bijvoorbeeld van jouw leverancier ontvangen hebt, dan kun je deze zelf importeren. Dankzij de update heb je geen hulp meer voor nodig van de WeFact helpdesk en kan je het volledig zelf.

Dit kan door naar het menu-onderdeel “Producten”, “Debiteuren” of “Crediteuren” te gaan en onderaan de pagina te kiezen voor “Zelf importeren”. In het volgende help-artikel staat uitgelegd hoe een import zo vlot mogelijk kan verlopen.

Gegevens importeren in WeFact

Bijwerken van bestaande gegevens
Wil je bestaande gegevens bijwerken, vanwege bijvoorbeeld aanvullingen of prijswijzigingen? Dan is dit ook mogelijk middels onze importtool! WeFact zal op basis van het product-, debiteur-, of crediteurnummer herkennen of deze aanwezig is in de administratie. Bestaat een specifiek nummer al dan zal deze bijgewerkt worden, de nieuwe nummers worden toegevoegd.

Toch hulp nodig? Geen zorgen, onze helpdesk helpt je graag met het importeren!

Heb je verdere feedback over ons pakket of suggesties om WeFact te verbeteren?
Dan vernemen we dat graag per e-mail op: helpdesk@wefact.nl

WeFact is AVG/GDPR ready

Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing in de hele Europese Unie. Iedere ondernemer zal hierdoor bewuster om moeten gaan met privacy gevoelige informatie. Omdat u persoonsgegevens opslaat binnen uw WeFact administratie dient u een verwerkersovereenkomst met ons te sluiten.

Wat is een verwerkersovereenkomst?
In een verwerkersovereenkomst worden afspraken vastgelegd hoe de verwerking van gegevens gedaan wordt. Denk aan welke persoonsgegevens verwerkt worden, beveiligingsmaatregelen die getroffen worden, maar ook hoe gehandeld wordt bij een eventueel datalek.

Verwerkersovereenkomst met WeFact
Als verantwoordelijke over uw klantgegevens, bent u verplicht een verwerkersovereenkomst te sluiten met al uw leveranciers, waar u persoonsgegevens opslaat of laat verwerken. U voert uw administratie in WeFact. Dit houdt in dat deze gegevens beveiligd en gecodeerd opgeslagen worden op de servers van WeFact. Er dient daarom volgens de nieuwe AVG wetgeving een verwerkersovereenkomst gesloten te worden tussen u en WeFact B.V.

WeFact verwerkersovereenkomst
Onze Verwerkersovereenkomst maakt een integraal onderdeel uit van onze Algemene Voorwaarden. Lees hier onze Algemene Voorwaarden en onze Verwerkersovereenkomst.

Online accepteren
Vanaf 9 april kunt u in uw WeFact, indien u de eigenaar bent van de administratie, de verwerkersovereenkomst met WeFact accepteren en ondertekenen. Een gele balk bovenin uw administratie en een opstartscherm wanneer u inlogt in uw administratie zullen u vragen om akkoord te gaan. Het accepteren en ondertekenen gebeurt eenvoudig online.

Wat voor impact heeft de AVG nog meer voor u?
De AVG zorgt dat u als ondernemer/organisatie meer verplichtingen heeft bij het verwerken van persoonsgegevens en legt nadruk op de verantwoordelijkheid dat u zich aan de wet houdt. Doordat u WeFact gebruikt, verwerkt u persoonsgegevens (denk aan NAW-gegevens, telefoonnummers, e-mailadressen en bankgegevens). Maar hoogstwaarschijnlijk gebruikt u ook andere programma’s naast WeFact, werkt u met Excel-lijsten of heeft u op uw website een contactformulier. De AVG regelgeving heeft op vrijwel iedere onderneming impact.

Het is raadzaam om u door een jurist te laten adviseren en te inventariseren welke acties u moet ondernemen.

HostFact, de nieuwe naam voor WeFact Hosting

WeFact heeft altijd twee producten gehad: WeFact Hosting voor de hostingbranche en het facturatiepakket WeFact Standard. Twee verschillende producten onder dezelfde naam ‘WeFact’ leverden vaak verwarring op bij huidige en nieuwe gebruikers.

Om verwarring te voorkomen gaat WeFact Hosting voortaan verder onder de nieuwe naam HostFact. Deze splitsing betekent dat HostFact B.V. per 28 maart 2018 alle activiteiten van WeFact Hosting uitvoert.

De kwaliteit, de ondersteuning en de prijs blijven zoals u gewend bent.

Wat betekent dit voor u als gebruiker?
Is HostFact een nieuwe organisatie?
Ja. HostFact is een nieuwe onderneming, maar bestaat uit dezelfde mensen.

Wat gebeurt er met mijn abonnement en prijs?
Uw abonnement blijft onveranderd. Ook de prijzen blijven onveranderd.
Voortaan ontvangt u de facturen van HostFact B.V.

Heeft dit impact op de software WeFact Hosting?
Alle functionaliteiten blijven behouden. De backoffice ondergaat een kleine metamorfose naar de stijl van HostFact. Het klantenpaneel en bestelformulier blijven onveranderd.

Nieuwe update: versie 5
In de loop van volgende week zal een nieuwe update beschikbaar worden gesteld. In deze versie zal er ondersteuning zijn voor PHP 7.1, kunnen conceptfacturen ingepland worden, kan er per e-mail een overzicht van openstaande facturen verstuurd worden, middels de tab-toets nieuwe factuurregel toevoegen en nog 50 andere verbeteringen.

Heeft u nog vragen? Stuur ons dan, op het nieuwe e-mailadres, een e-mail info@hostfact.nl.