Kwartaalupdate Q2: Peppol België en mobiele app updates

We nemen je graag mee in de ontwikkelingen binnen WeFact van het afgelopen kwartaal. Waar zijn we de afgelopen maanden mee bezig geweest en wat hebben we ontwikkeld?

Factureren met Peppol in Nederland en België

Naast Nederlandse bedrijven kunnen nu ook Belgische bedrijven in WeFact gratis facturen versturen en ontvangen via het Peppol-netwerk. Peppol is een beveiligd netwerk waarover elektronische documenten verstuurd én ontvangen kunnen worden. In Nederland en België stellen overheidsinstellingen het verplicht om via Peppol te factureren. In juli 2024 wil de Belgische overheid ook de B2B markt verplichten om via het Peppol netwerk te factureren. Meer weten? Bekijk dan het filmpje!

Mobiele app updates

We hebben een aantal verbeteringen doorgevoerd in onze mobiele app! We zetten ze even op een rijtje:

  • Zoekoptimalisatie
    Je kunt debiteuren nu ook op voornaam zoeken en facturen/offertes op postcode, plaats en referentie!
  • Relatiegegevens ophalen vanuit KvK/KBO
    Vanaf nu is het mogelijk om in de app debiteuren en crediteuren toe te voegen op basis van de bedrijfsnaam. We halen de gegevens op uit het KvK- of KBO-register.
  • Link naar Google/Apple maps
    We hebben een link toegevoegd naar Google/Apple maps bij het overzicht van een debiteur/crediteur.
  • Tonen deelbetalingen
    We tonen nu ook op het facturen overzicht in de app alle deelbetalingen en wat het openstaand bedrag nog is.
  • Statistieken
    Vanaf nu kun je op elk gewenst moment de statistieken van jouw administratie via de mobiele app bekijken! Zo zie je een grafiek van over jouw inkomsten en uitgaven en statistieken over jouw debiteuren, crediteuren en producten.

We blijven door ontwikkelen om WeFact beter te maken! De aankomende periode kun je verbeteringen in de offertemodule verwachten. We houden je op de hoogte!

WeFact update: automatische Peppol-controle bij het toevoegen van debiteuren

Er is weer een nieuwe update uitgebracht voor WeFact! Heb je Peppol ingeschakeld in jouw WeFact administratie en voeg je een nieuwe debiteur toe? Dan controleert WeFact vanaf nu automatisch of deze debiteur bereikbaar is via het Peppol netwerk. Als dit het geval is, dan wordt er een venster weergeven waarin je kunt kiezen om Peppol direct in te schakelen voor deze debiteur.

We tonen dit venster ook wanneer je bij een bestaande debiteur het KvK nummer aanpast, of wanneer er bij het toevoegen van een debiteur een resultaat gekozen wordt uit de KvK of KBO lijst. Wanneer je kiest om Peppol in te schakelen wordt de verzendmethode bij de debiteur en bij alle conceptfacturen omgezet naar “Peppol”. Daarnaast tonen we dit venster ook wanneer er een factuur wordt aangemaakt voor een debiteur die is aangesloten bij Peppol.

Heb je vragen over bovenstaande nieuwe functionaliteit of heb je suggesties wat verbeterd kan worden? Stuur ons dan een e-mail op: helpdesk@wefact.nl.

Belgische facturen via Peppol netwerk nu ook mogelijk in WeFact

Sinds 1 januari 2020 is het van de Belgische overheid al verplicht om e-facturen te versturen naar overheidsinstellingen. Vanaf juli 2024 zal e-facturatie ook verplicht worden voor B2B facturen. Met behulp van de facturatiesoftware van WeFact is het vanaf nu ook mogelijk voor Belgische bedrijven om via het Peppol netwerk te factureren. Dit was al mogelijk voor Nederlandse bedrijven. We leggen je graag uit wat dit precies inhoudt en hoe dit in zijn werk gaat.

Wat is Peppol?

Peppol is een beveiligd netwerk waarover elektronische documenten verstuurd én ontvangen kunnen worden. Dit heeft als voordeel dat het niet spam-gevoelig is zoals e-mail. Een factuur die verstuurd wordt via Peppol zal gericht zijn aan het KBO, KvK of Organisatie-identificatienummer nummer (OIN) van de klant en komt direct in hun administratie terecht.

Om Peppol te gebruiken dient zowel de verzender als de ontvanger aangesloten te zijn. Het bedrijf verstuurt de factuur via Peppol en de klant ontvangt deze ook via Peppol.

De voordelen van Peppol

Er zijn een aantal voordelen van het versturen van facturen via Peppol.

  • Bedrijf wordt geverifieerd. Spookfacturen behoren tot het verleden.
  • Status zichtbaar of de factuur succesvol afgeleverd is.
  • Inkoopfactuur komt automatisch in de administratie.
  • Factuur kan 100% nauwkeurig herkend worden.

Hoe werkt dit in WeFact

Om gebruik te maken van Peppol moet je een verificatieproces doorlopen op basis van bedrijfsgegevens. Dit is nodig om te verifiëren dat je ook echt van het bedrijf bent dat je zegt dat je bent. Heb je alle stappen van het verificatieproces voltooid? Dan kun je per debiteur instellen of de facturen via het Peppol netwerk verstuurd moeten worden.

In de historie van de factuur is terug te vinden of de aflevering daadwerkelijk is gelukt. Is de aflevering mislukt? Dan zie je dit ook terug op het WeFact dashboard.

Het is ook mogelijk om inkoopfacturen te ontvangen via Peppol. Ook dit kun je aangeven bij de Peppol instellingen. Wanneer je dit hebt ingesteld, ben je als bedrijf vindbaar voor toeleveranciers.

Uiteraard is het vanaf nu ook mogelijk voor Nederlandse ondernemers om facturen via Peppol naar Belgische klanten te sturen.

Meer informatie over het factureren via Peppol in WeFact is hier te vinden.

WeFact update: boekingsregels samenvoegen naar Exact, verbeteringen eigen velden, Peppol en meer

We blijven ontwikkelen! Deze keer hebben we vooral verbeteringen doorgevoerd waarvan je misschien niet zoveel merkt maar die wel belangrijk zijn.

Boekingsregels samenvoegen in de export naar Exact Online

Vanaf deze versie is het mogelijk om de boekingsregels die geëxporteerd worden naar Exact Online samen te voegen. Dit kan gunstig zijn in bijvoorbeeld de performance en lagere kosten omdat je onder de fair use limit van het boekhoudpakket blijft. Meer over deze functionaliteit lees je in het help artikel.

Wil je dit activeren? Dan vind je deze instelling terug onder de Exact Online instellingen onder het kopje “Overige instellingen”.

Eigen velden

We hebben een aantal verbeteringen doorgevoerd in de eigen velden. Vanaf nu hoef je niet meer zelf de waarde van een optie in te vullen maar zal deze automatisch overgenomen worden van de optie tekst. Daarnaast hebben we ook een keuze toegevoegd indien je een bestaand eigen veld optie wijzigt. Je kunt nu kiezen of dit slechts een tekstuele wijziging is of dat het een nieuwe optie is. In het laatste geval zal de bestaande data opgeschoond worden.

Verbetering in offerte sjabloon bijlagen

Wanneer er in een offerte sjabloon een aparte bijlage toegevoegd was en dit offerte sjabloon toegepast werd op een offerte, kwam de datum, het tijdstip en de medewerker bij de bijlage te staan die het offerte sjabloon gemaakt had. Vanaf nu zal de datum, het tijdstip en de medewerker op het moment van toepassen van het offerte sjabloon getoond worden.

Peppol

We zijn druk bezig met het ontwikkelen van Peppol voor België. Dit houdt in dat we het mogelijk gaan maken voor Belgische WeFact gebruikers om Peppol te activeren voor het verzenden en ontvangen van facturen via het Peppol netwerk. Ook zal het mogelijk worden voor Nederlandse gebruikers om facturen via Peppol te versturen naar Belgische klanten.

Ter voorbereiding hierop hebben we ons KYC (Know Your Customer) proces voor de activering van Peppol verbeterd. Zo is het nu in de eerste stap inzichtelijk welk domein er gebruikt zal worden voor de e-mail adres verificatie.

Mocht je interesse hebben om als (Belgische) WeFact gebruiker mee te testen met Peppol voor België, laat dit dan weten via helpdesk@wefact.nl.

Heb je vragen over bovenstaande nieuwe functionaliteiten of heb je suggesties wat verbeterd kan worden? Stuur ons dan een e-mail op: helpdesk@wefact.nl.

Kwartaalupdate Q1: offertesjablonen en verbeteringen mobiele app

Het eerste kwartaal van 2023 zit er op! We delen graag onze ontwikkelingen van de afgelopen tijd. Lees daarom snel verder. 

Offerte sjablonen

Wanneer je uitgebreide offertes wilt maken met bijvoorbeeld een voorblad, tekstuele toelichting (zoals bv. algemene voorwaarden) of afbeeldingen van jouw producten/werkzaamheden, kun je eigen PDF bestanden toevoegen bij de offerte. Wil je vaker dezelfde bestanden gebruiken? Dan kun je hiervoor een offerte sjabloon aanmaken. Je hoeft de bestanden dan maar 1 keer toe te voegen! 

Heb je een offerte sjabloon gemaakt? Dan kun je deze eenvoudig toepassen op een offerte. Je kiest voor het gewenste sjabloon bij het onderdeel document opbouw. Hulp nodig bij het gebruik van offerte sjablonen? Kijk dan hier

Mobiele app

Er zijn ook een aantal ontwikkelingen doorgevoerd in onze vernieuwde mobiele app

Delen (o.a. Whatsapp) en printen

Het is nu mogelijk om offertes en facturen via de mobiele app te delen en te printen. Handig als je deze bijvoorbeeld via WhatsApp wilt delen met de klant of deze ter plekke wilt uitprinten! Zowel bij de offertes als bij de facturen is hiervoor een extra actieknop toegevoegd. 

Bijlages toevoegen en bekijken

Ook is het mogelijk om bijlages toe te voegen en te bekijken in de mobiele facturatie app. Je kunt bijlages toevoegen bij offertes, facturen, debiteuren en crediteuren. Wil je een bijlage toevoegen? Dan krijg je de mogelijkheid om een foto te maken, een foto te kiezen uit de fotogalerij of om een ander type bestand te kiezen vanaf jouw telefoon. 

Gewijzigde debiteurgegevens synchroniseren

Wanneer je gegevens wijzigt bij de debiteur ontvang je een checklist waarmee je kunt bepalen welke gegevens je wilt synchroniseren naar facturen en offertes. Wijzig je bijvoorbeeld zowel de adresgegevens als de huisstijl bij een debiteur, dan kun je per onderdeel aangeven of je deze gegevens ook voor alle concept en openstaande offertes en/of facturen wilt wijzigen. 

15 juni: accountancy event

Op donderdag 15 juni staan wij op het event van SecureLogin genaamd Accountancy: the Human X-perience. Deze middag staat volledig in het teken van jou: de accountant. Want dát is waar deze branche om zou moeten draaien. Daarom zijn er inspirerende speeches over actualiteiten in de markt zoals security, inspirerende verhalen en… meer! Zien we jou daar? Meld je aan!

Blijf ons volgen

Volg ons voor leuke nieuwtjes, updates van ons pakket en handige tips op LinkedInFacebookInstagram of Twitter

We blijven ontwikkelen en houden jullie op de hoogte! 

Videoguide, word een WeFact expert!

Hoe werkt WeFact, hoe ziet het programma er uit, kun je mij eens de mogelijkheden vertellen? Dit zijn vragen die we krijgen bij WeFact. Om deze reden hebben we een complete videoguide gemaakt. In deze videoguide nemen we je stapsgewijs mee door het pakket en belichten we alle onderdelen.

Alleen op zoek naar meer informatie over een bepaald onderdeel? Geen probleem, je kan eenvoudig een specifiek hoofdstuk bekijken. Op deze manier word jij een WeFact expert en leer je WeFact kennen door een persoonlijke uitleg van onze WeFacters.

Bekijk de videoguide en ervaar het gemak van online factureren!

WeFact update: meer landen toegestaan voor 2FA en verbeteringen boekhoudkoppelingen

Er is weer een nieuwe update uitgebracht voor WeFact. Vanaf nu zijn meer landen toegestaan voor het activeren van 2-staps authenticatie en zijn er een aantal verbeteringen aangebracht in een aantal boekhoudkoppelingen. Lees snel verder voor alle informatie!

Meer landen toegestaan voor het activeren van 2FA

Vanaf nu is het mogelijk om bijna alle landcodes uit Europa te kiezen om de SMS naar toe te sturen voor de verificatie van de 2-staps authenticatie. Je kunt uit de lijst gemakkelijk het juiste land selecteren, waardoor de landcode automatisch wordt ingevuld.

Yuki: betalingen ophalen

Het is nu mogelijk om betalingen vanuit Yuki op te halen! Dit kon al voor een aantal andere boekhoudpakketen, maar dit hebben we nu ook mogelijk gemaakt voor Yuki. Zo is de administratie nog sneller up-to-date.

Twinfield: boekingsregels samenvoegen in de export 

Vanaf nu is het mogelijk om factuurregels met hetzelfde BTW-percentage samen te voegen in de export naar het boekhoudpakket Twinfield. Dit kan gunstig zijn in bijvoorbeeld de performance en lagere kosten omdat je onder de fair use limit van het boekhoudpakket blijft. Hoe je dit instelt vind je hier.

Wil je dit activeren? Dan vind je deze instelling terug onder de Twinfield instellingen onder het kopje “Overige instellingen”.

Hieronder geven we een voorbeeld hoe dit in de boekhouding terecht zal komen wanneer de instelling actief is. Zoals je ziet zijn er een aantal regels met 21% BTW en een aantal met 9% BTW. Ook is er een korting op de totale factuur.

Heb je vragen over bovenstaande nieuwe functionaliteiten of heb je suggesties wat verbeterd kan worden? Stuur ons dan een e-mail op: helpdesk@wefact.nl.

Main Capital en WeFact slaan handen ineen om groei te versnellen

Main Capital Partners (“Main”) kondigt vandaag de samenwerking aan met de Nederlandse facturatiesoftwarespecialist WeFact. Deze strategische samenwerking is gevormd om gezamenlijk de nationale en internationale groei van WeFact te versnellen. Geleid door het management en ondersteund door de expertise van Main binnen de internationale softwaremarkt, zal WeFact haar marktpositie versterken en het productportfolio verder ontwikkelen, om een nog grotere toegevoegde waarde te leveren aan haar klanten en partners.

WeFact, opgericht in 2005 en gevestigd in Eersel, levert al ruim 18 jaar een veelzijdige en moderne oplossing voor het versturen van facturen, het opmaken van offertes en het verwerken van inkoopfacturen zodat klanten continue inzicht en controle behouden over hun administratie. Het snelgroeiende softwarebedrijf bedient meer dan tienduizenden ondernemers uit Nederland, België en tal van andere Europese landen. Meer dan 750 accountantskantoren adviseren WeFact, dat naadloos gekoppeld kan worden aan boekhoudpakketten, als de ideale online facturatie- en administratieoplossing voor ondernemers.

Groeiversnelling

WeFact en Main zullen intensief samenwerken om zowel een nationale als internationale groeiversnelling te realiseren. De groeistrategie zal onder andere bestaan uit het verdiepen en verbreden van het productaanbod, het (inter)nationaal verkopen door het interne team en via partners, en het onderzoeken van mogelijkheden voor strategische overnames.


Roel Korting, Chief Executive Officer van WeFact:
“Wij kijken ernaar uit om de handen met Main ineen te slaan en gezamenlijk WeFact uit te bouwen tot een leidende internationale speler. Met de kennis en internationale ervaring van Main, in combinatie met onze technische en commerciële expertise, zijn wij gezamenlijk uitstekend gepositioneerd om de ambitieuze groeiplannen en verdere professionalisering van onze onderneming te realiseren. Kortom: dezelfde mensen, met behoud van kernwaarden, service en ambitie. Maar met versterking!”

Jeroen Blox, Chief Technology Officer van WeFact:
“Om WeFact op te schalen en te ondersteunen is een sterke en ervaren partner nodig, die aansluit bij onze unieke WeFact cultuur. Deze solide partner hebben wij in Main gevonden. De drive om het beste product te maken is al 18 jaar onveranderd. Met Main als partner kunnen wij de continuïteit aan onze klanten waarborgen terwijl ons prestatiegerichte team zich richt op het benutten van nieuwe groeimogelijkheden in de markt. Deze samenwerking stelt ons in staat om de verdieping en verbreding van ons productaanbod en de verdere internationale uitrol van WeFact te realiseren.”

Ivo van Deudekom, Investment Director bij Main Capital Partners:
“Wij kennen de oprichters en het management team van WeFact al jaren en zijn onder de indruk van de manier waarop zij de organisatie op een duurzame en snel groeiende manier succesvol hebben opgebouwd. Daarom zijn wij verheugd om met WeFact samen te werken en het bedrijf te ondersteunen in haar volgende fase. WeFact is een toonaangevende softwareleverancier in de facturatie en administratie markt met een uitermate modern product. Met behulp van WeFact, kunnen ZZP’ers, kleine ondernemers en MKB bedrijven zichzelf ontzorgen en meer inzicht, controle en efficiëntie verwezenlijken voor hun organisatie. Wij kijken er daarom enorm naar uit om gezamenlijk de klantenbasis nog groter en internationaler te maken.”

Kwartaalupdate Q4 2022: nieuwe mobiele app, verbeteringen inkoop en meer

2023 is alweer begonnen! Toch blikken we graag nog even terug op de ontwikkelingen die we in het laatste kwartaal van 2022 hebben doorgevoerd.

Nieuwe mobiele app

In november was het zover en werd ons harde werken beloond met een gloednieuwe mobiele app. In de vernieuwde WeFact app vind je alle functies die je gewend was in de oude app én meer handigheden. En dat allemaal in een geheel vernieuwde uitstraling! Met de mobiele app heb je altijd en overal jouw gehele administratie bij de hand en maak je eenvoudig facturen en offertes aan. Ook voeg je gemakkelijk jouw bonnetjes toe door er een foto van te maken.

Maak jij nog geen gebruik van de mobiele app? Download hem dan voor Android of iOS.

Mobiele app

Verbeteringen inkoop

Naast verbeteringen op het gebied van herkenning van inkoopfacturen, is het nu ook mogelijk om een extra bijlage toe te voegen aan een inkoopfactuur. Deze mogelijkheid vind je bij de inkoopfactuur onder het tweede tabje “Bijlage”.

Extra bijlage inkoopfactuur

Procentuele korting op prijs product in kortingsmodule

Er is een nieuwe optie bijgekomen in de kortingsmodule. Hierdoor is het mogelijk om een procentuele korting toe te passen op een product. Kies je voor deze optie, dan moet er in het tabblad “Voorwaarden” een product gekozen worden. Hier kun je ook het kortingspercentage opgegeven.

Bevestiging van offerte acceptatie sturen naar de klant

Heeft jouw klant de offerte geaccepteerd? Dan kun je hier een bevestigingsmail van versturen. Je kunt dit handmatig doen, maar kunt ook instellen dat dit automatisch mag gebeuren wanneer de offerte online geaccepteerd is. Lees hier hoe je de bevestigingsmail kunt versturen.

Blijf ons volgen

Vanaf nu zijn we ook op Instagram te vinden! Volg ons hier voor leuke nieuwtjes, updates van ons pakket en handige tips. Geen Instagram account? Volg ons dan op LinkedInFacebook of Twitter.

We blijven ontwikkelen en houden jullie op de hoogte!

Kwartaalupdate Q3: automatisch verwerken van matches, nieuwe factuur bekijkpagina en meer

Het is alweer oktober en dat betekent dat we graag onze ontwikkelingen van kwartaal 3 met je delen! Lees daarom snel verder. 

Bank: automatisch verwerken van matches

Dit kwartaal hebben we het door middel van een instelling mogelijk gemaakt om transacties waarvoor een match is gevonden automatisch te kunnen verwerken. Een handmatige actie is dus niet meer nodig! Alle transacties met een match worden meteen verwerkt en doorgezet naar het archief, wanneer je deze instelling hebt ingeschakeld.

Bank: alleen inkomende of uitgaande transacties

Het is nu ook mogelijk om alleen inkomende of uitgaande transacties te tonen in WeFact. Gebruik jij alleen de verkoopkant in WeFact of juist alleen de inkoopkant? Dan is dit interessant voor jou! Dit scheelt je namelijk een heleboel werk wanneer je veel transacties (alle inkomende of uitgaande) “negeert”. 

Kies je voor “Inkoop: verwerk enkel uitgaande transacties en negeer inkomende”, dan zul je alleen afschrijvingen hoeven te verwerken. Wel zijn de inkomende transacties terug te vinden in het transactie archief. Zodat je deze nog kunt verwerken, mocht dit toch nodig zijn. 

Heb jij nog geen bankkoppeling? Kijk dan hier voor meer informatie. 

Nieuwe factuur bekijkpagina

Vorig kwartaal hebben we de factuur aanmaak- en bewerkpagina al vernieuwd. Dit kwartaal hebben we ook de factuur bekijkpagina vernieuwd, zodat alle factuurpagina’s dezelfde uitstraling en functionaliteiten hebben als bij de offertes. Denk hierbij aan een notitieregel toevoegen, een regel tussen 2 bestaande factuurregels toevoegen en een betere datumkiezer. 

Ook kun je op de bekijkpagina met 1 klik direct het voorbeeld PDF bekijken. Zo kun je eenvoudig zien hoe de factuur er uitziet, voordat je op de actieknop voor het versturen van de factuur klikt. 

Inkoop: bijlagen splitsen naar nieuwe inkoopfacturen

In de inkoop hebben we een aantal verbeteringen doorgevoerd. Zo is het mogelijk om 1 email die meerdere inkoopfacturen bevat te splitsen naar losse inkoopfacturen. Wanneer je een inkoopfactuur bekijkt met meerder bijlagen, zie je een linkje om de bijlages te splitsen. Je geeft gemakkelijk aan welke bijlages je daadwerkelijk wilt splitsen.

Coming up: verbeteringen inkoop en WeFact app

We zijn bezig met nog meer verbeteringen in de inkoop, zoals op het gebied van herkenning. Ook zijn we nog steeds hard bezig met het realiseren van een compleet nieuwe app voor iOS en Android

We houden jullie op de hoogte!