Wat is financiële administratie?
Financiële administratie is erop gericht om alle financiële handelingen van een onderneming op een gestructureerde manier vast te leggen. De financiële administratie moet inzicht verschaffen in de financiële situatie van uw onderneming. Financiële administratie is hetzelfde als financiële boekhouding.
De noodzaak van een financiële administratie
Financiële administratie bijhouden is om meerdere redenen belangrijk. U heeft in de financiële administratie een overzicht van alle kosten en inkomsten van uw onderneming. Daarnaast wilt de Belastingdienst kunnen nagaan of uw bedrijf voldoende belasting heeft betaald en of de aftrekposten volgens de bestaande regels zijn gebruikt.
Online software voor je
financiële administratie
Er zijn verschillende manieren om uw administratie te organiseren. Het makkelijkste is om met factuur software en een online boekhoudpakket te werken. U kunt verschillende boekhoudpakketten koppelen aan uw WeFact administratie, waardoor de administratie automatisch naar het boekhoudpakket wordt geëxporteerd.
Onderdelen van
een financiële administratie
De financiële administratie bestaat uit bewijsmateriaal van alle uitgaven en ontvangsten van uw bedrijf. De financiële administratie van uw bedrijf geeft inzicht op bepaalde winst of verlies die in een bepaalde periode is ontstaan.
Alles wat u koopt en verkoopt voor uw onderneming, kunt u onderverdelen in verschillende categorieën. Financiële boekhouding bestaat grofweg uit de volgende onderdelen:
- Grootboekadministratie
- In- en verkoopadministratie
- Debiteuren- en crediteurenadministratie
- Voorraadadministratie
- Belastingaangiften
- Salarisadministratie
Bewaartermijn van uw financiële administratie
Als ondernemer heeft u voor uw financiële administratie een bewaarplicht van 7 jaar. De Belastingdienst kan namelijk uw financiële administratie controleren tot 7 jaar terug. Het maakt hierbij niet uit of de administratie op papier of online is bewaard.
Een financiële administratie bijhouden in WeFact
In WeFact kunt u een gedeelte van uw financiële administratie inrichten. U kunt namelijk alle inkoop- en verkoopfacturen toevoegen in de administratie. In WeFact is het ook mogelijk om een koppeling te leggen met een aantal boekhoudpakketten. Hierdoor wordt uw administratie automatisch doorgeschoten.