Elektronisch factureren

Nu is de tijd om te beginnen met
elektronisch factureren!

Elektronische facturatie met WeFact is eenvoudig en bespaart tijd

WeFact maakt het mogelijk om eenvoudig elektronisch facturen te versturen naar uw klanten. WeFact is ook geschikt voor het elektronisch factureren overheid. Uw administratie is hiermee altijd op orde, facturen worden tijdig verstuurd en de klant krijgt een herinnering bij het verstrijken van de betaaltermijn. Ook helpt WeFact u met uw BTW-aangifte.

Uw administratie is met facturatieprogramma WeFact altijd op orde!

Nu vrijblijvend proberen

Wat is elektronisch factureren?

Elektronisch factureren doet u middels een elektronische factuur, oftewel e-factuur. Elektronisch factureren gaat nog een stap verder dan digitaal factureren.

Op een elektronische factuur staan de vereiste gegevens altijd op een vaste plek met een eigen codering. Hierdoor is het mogelijk om elektronische facturen automatisch te verwerken in de administratie en is handmatige verwerking niet meer nodig. Papieren facturen en PDF-facturen zijn geen elektronische facturen.

Hoe werkt elektronisch factureren?

Een elektronische factuur ziet eruit als een gewone factuur, maar bevat daarnaast codes. Door deze codes is het voor computers precies duidelijke wat de betekenis is van elk woord en bedrag. Een elektronische factuur wordt als bestand per computer aangeleverd en wordt hierbij automatisch verwerkt.

Waar moet een elektronische factuur aan voldoen?

Er gelden dezelfde wettelijke eisen aan een elektronische factuur als aan een gewone factuur. De volgende gegevens zijn verplicht op een factuur:

  • Volledige bedrijfsnaam en adres
  • Volledige klantnaam en adres
  • Uw BTW-nummer
  • Uw KvK-nummer
  • Factuurdatum
  • Factuurnummer
  • Omschrijving en aantal van goederen of diensten die u heeft geleverd
  • Leverdatum van de goederen/diensten
  • Bedrag exclusief BTW, BTW tarief en het te betalen totaalbedrag

Hoe maakt u een elektronische factuur?

U kunt elektronische facturen vaak rechtstreeks sturen vanuit uw online facturatie software. Vaak gebeurt dit via Peppol. Maar elektronische facturen kunnen ook verzonden worden via een e-factuurportaal van de Rijksoverheid. WeFact biedt kosteloos factureren via Peppol aan.

Voor wie is elektronisch factureren?

Werkt u veel voor overheidsinstanties? Dan is elektronisch factureren voor u van belang. Veel overheidsinstanties stellen elektronisch factureren namelijk verplicht. Denk hierbij aan gemeenten, provincies en waterschappen. WeFact biedt kosteloos factureren via Peppol aan.

Ook andere organisaties die moeten aanbesteden, zoals onderwijsinstellingen en musea stellen dit steeds vaker verplicht. Een elektronische ZZP factuur maken is ook mogelijk.

ARCHiD maakt gebruik van WeFact

“In plaats van de facturen, projecten, uren en klantenbestand apart bij te houden in Excel, biedt WeFact de mogelijkheid alles overzichtelijk te ordenen.”

— Tim Eichhorn, ARCHiD

De voordelen van elektronisch factureren

Ondanks dat bij online factureren een elektronisch factuur steeds vaker geëist wordt, hoeft dit niet per se iets slechts te zijn. Er zitten namelijk veel voordelen aan elektronisch factureren voor de boekhouding:

  1. U hoeft niet meer handmatig facturen te verwerken. Dit gebeurt namelijk automatisch.
  2. U bespaart op accountants, omdat de facturen automatisch worden bijgehouden en verwerkt.
  3. Elektronische facturen worden sneller betaald. Ze worden sneller ontvangen door de juiste persoon en daardoor ook sneller betaald.
  4. Elektronische facturen worden automatisch verstuurd, waardoor u geen facturen vergeet.

“Al sinds 2010 gebruiken wij naar volle tevredenheid WeFact. Inmiddels verzenden wij jaarlijks meer dan 1.000 facturen volledig digitaal. Jaarlijks besparen wij aanzienlijk met frankeren en enveloppen.”

— Remco Schenderling, ZWN Schoonmaakdiensten

ZWN schoonmaakdiensten maakt gebruik van WeFact

Hoe verstuur ik een elektronische factuur via WeFact?

U kunt in WeFact kiezen om een factuur via zowel PDF of UBL te verzenden. Een UBL factuur is een elektronische factuur. Daarnaast werkt WeFact samen met Peppol, een beveiligd netwerk waarover elektronische documenten verstuurd en ontvangen kunnen worden.

Wanneer u hier gebruik van wilt maken dient u zich eerst aan te melden bij het Peppolnetwerk. Hierna kun u per debiteur instellen of facturen verzonden mogen worden via Peppol. U maakt een factuur aan zoals u gewend bent voor deze debiteur en klik bovenin om de factuur te verzenden. De factuur wordt nu verzonden als elektronische factuur.

Nu vrijblijvend proberen
6:23
Een korte rondleiding door WeFact.

Klaar om 30 dagen
gratis te proberen?

Met WeFact maakt u sneller en zonder fouten online facturen, verwerkt u inkoopfacturen en heeft u grip op uw administratie!



Maak gebruik van de gratis opstartservice

Maak een proefperiode aan

Bedankt voor uw aanvraag. We hebben u een e-mail gestuurd met verdere instructies.
Een ogenblik geduld...

Geen betaalgegevens nodig

Klaar om 30 dagen
gratis te proberen?

Met WeFact maakt u sneller en zonder fouten online facturen, verwerkt u inkoopfacturen en heeft u grip op uw administratie!



Maak gebruik van de gratis opstartservice

  • Wij maken uw huisstijl na
  • Importeren van klanten en leveranciers
  • Importeren van producten

Maak een proefperiode aan

Bedankt voor uw aanvraag. We hebben u een e-mail gestuurd met verdere instructies.
Een ogenblik geduld...

Geen betaalgegevens nodig