“Al sinds 2010 gebruiken wij naar volle tevredenheid WeFact. Inmiddels verzenden wij jaarlijks meer dan 1.000 facturen volledig digitaal. Jaarlijks besparen wij aanzienlijk met frankeren en enveloppen.”
— Remco Schenderling, ZWN Schoonmaakdiensten
Een digitale factuur is een factuur die u online kunt versturen, ontvangen of verwerken. Een brede term, gezien dit meerdere dingen kan betekenen. Zo kunt u zelf een Word document maken en via de mail versturen of kunt u via een facturatieprogramma een digitale factuur versturen. Belangrijk bij iedere factuur is natuurlijk dat deze aan de eisen van de Belastingdienst voldoet.
Het is niet verplicht om digitaal te factureren. Werkt u veel voor overheidsinstanties? Dan is elektronisch factureren wel voor u van belang. Alle overheidsinstanties stellen elektronisch factureren namelijk verplicht. Denk hierbij aan gemeenten, provincies en waterschappen. WeFact biedt kosteloos factureren via Peppol aan.
Ook andere organisaties die moeten aanbesteden, zoals onderwijsinstellingen en musea stellen dit steeds vaker verplicht. Een elektronische ZZP factuur maken is ook mogelijk. Het wordt dus steeds vaker verplicht om digitaal te factureren.
Er gelden een aantal wettelijke eisen aan een digitale factuur. De volgende gegevens zijn verplicht op een digitale factuur:
Een digitale factuur is een factuur in PDF-formaat. Daarnaast kennen we ook een elektronische factuur, dat is een factuur in UBL (XML) formaat. Een digitale factuur kunt u het makkelijkste maken in een facturatiepakket. U vult alle details in en het facturatiepakket, zoals WeFact, maakt voor u een PDF-factuur en kan deze ook per e-mail versturen.
Digitaal factureren heeft een aantal voordelen. Zo is het versturen, ontvangen en verwerken van digitale facturen een efficiëntere manier van werken. Waar vroeger nog een bon uitgeschreven werd of een factuur per post verstuurd, wordt een digitale factuur snel in de inbox ontvangen. Gezien de eisen waar een factuur aan moet voldoen is het verwerken hiervan ook makkelijker geworden. Zo kan de betaling snel voldaan worden.
In WeFact kunt u gemakkelijk uw online administratie bijhouden. Doordat u alle gegevens in het facturatiepakket heeft staan, maakt u eenvoudig een digitale factuur. U selecteert de juiste debiteur en vult de omschrijving en het bedrag in. Is de factuur klaar om verstuurd te worden? Dan zet WeFact automatisch de juiste factuurdatum en het factuurnummer op de factuur. Dit voorkomt fouten!
— Remco Schenderling, ZWN Schoonmaakdiensten
WeFact heeft vele voordelen, we lichten een aantal voordelen graag toe. WeFact biedt alle mogelijkheden die een ondernemer of zzp’er nodig heeft voor digitale facturatie en is enorm gebruiksvriendelijk. Om een digitale factuur te maken hoeft u dus niet eerst een uitgebreide handleiding te lezen.
Overal heeft u toegang tot uw administratie die veilig opgeslagen wordt in een versleutelde en beveiligde omgeving. Het is ook mogelijk om te factureren als particulier in WeFact. Start vandaag zelf en ervaar het gemak van een digitale factuur maken met WeFact!
Voeg uw debiteuren en crediteuren toe. Alle financiële informatie vindt u onder deze relaties, snel en overzichtelijk.
Is de betalingstermijn van de factuur verstreken? WeFact herinnert u aan het sturen van een betalingsherinnering.
Begint u net met WeFact? Dan staat er een voorbeeld factuur klaar. Deze kunt u geheel naar wens aanpassen. Online factureren in uw eigen huisstijl is mogelijk met de unieke huisstijl editor. Hiervoor is geen technische kennis vereist. U kunt uw facturen geheel in eigen huisstijl maken en versturen.
Het is ook mogelijk om uw bestaande klantenlijst te importeren in WeFact via een Excel of CSV bestand.
Koppel uw administratie aan het boekhoudpakket van uw accountant. Zo heeft ook uw accountant uw gehele administratie bij de hand.
Met WeFact maakt u sneller en zonder fouten online facturen, verwerkt u inkoopfacturen en heeft u grip op uw administratie! Test alle functionaliteiten zonder beperkingen met de gratis proefperiode.
Geen betaalgegevens nodig