Wat is administratie?
Administratie is een verzameling van alle informatie over uw bedrijf. Denk hierbij aan alle financiële gegevens, agenda’s en relatiegegevens. Weet hoe uw bedrijf ervoor staat door de administratie vanaf het begin goed bij te houden.
Waaruit bestaat online administratie?
De online administratie bestaat uit alle gegevens die digitaal of op papier zijn vastgelegd over uw onderneming. Online administratie heeft de volgende onderdelen:
- Financiële administratie (boekhouding)
- Privacy verklaring
- Klantgegevens
- Urenregistratie
- Zakelijke correspondentie,
zoals uw e-mail
- Uittreksel Kamer van Koophandel
- Contracten
- Algemene voorwaarden
- Verzekeringspolissen
- Rittenadministratie
Het opzetten van de administratie
Als startende ondernemer zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden, die zorgen voor een goede administratie. Nadat u bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel ontvangt u een btw-nummer. Hiermee bent u direct belastingplichtig. Het is dus belangrijk dat u meteen uw administratie bijhoudt.
De administratie mag u zowel digitaal of op papier bewaren. U kunt dit met de Belastingdienst afspreken, zodat dit schriftelijk vast wordt gelegd. Zo weet u precies waar u aan toe bent.
Zorg ervoor dat u elk kwartaal, of zoals afgesproken, de aangifte omzetbelasting doet. Bewaar de gehele administratie minimaal 7 jaar en gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken minimaal 10 jaar.
Voordelen van een online administratie
Het grootste voordeel van online administratie is tijdbesparing. Wanneer u de administratie online bijhoudt, kunt u veel automatiseren en het voor u zo gemakkelijk mogelijk instellen. Maak hierbij gebruik van automatisering en kies voor een online facturatieprogramma. Er zitten naast tijdsbesparing nog een aantal andere voordelen aan online factureren:
- U heeft overal toegang tot uw administratie. Zeker wanneer u werkt met een mobiele facturatie app. Hiermee kunt u ook nog eens eenvoudig bonnetjes inscannen en ter plekke een ZZP factuur maken.
- U heeft altijd inzicht en controle in wat er binnenkomt, uitgaat en of de financiën onder controle zijn.
- U kunt gemakkelijk zelf uw administratie bijhouden door digitaal te factureren en bespaart hier op kosten van de accountant of boekhouder.
- U maakt minder fouten, omdat er minder handmatig ingevuld hoeft te worden bij elektronisch factureren.
- Uw administratie gaat nooit verloren. U kunt deze altijd online terugvinden.
Online administratie bijhouden met WeFact
WeFact is een gebruiksvriendelijk online pakket waarmee u uw online administratie kunt bijhouden. Bespaar tijd en frustraties! Facturen worden nooit meer te laat verstuurd, u kunt op ieder gewenst moment inzicht krijgen in uw online administratie, en WeFacts helpt u bij uw omzetbelasting aangifte. Bekijk hieronder enkele voordelen van online factureren met ons factuurprogramma.
Factureren
Online factureren met WeFact voorkomt veel gemaakte fouten zoals verkeerde BTW optellingen. Ook kunt u periodiek factureren.
Relaties
Beheer uw debiteuren en crediteuren en houdt uw relaties op de hoogte via een mailing.
Uw eigen huisstijl
Online factureren met WeFact geeft u grote vrijheid over de uitstraling en opmaak. Upload uw logo of gebruik uw briefpapier.
Herinneringen of aanmaningen
Zit boven op uw openstaande facturen en stuur een herinnering na verstrijken van een betaaltermijn.
Verschillende betaalmethoden
Biedt uw klant de mogelijkheid om een online factuur te betalen via bankoverschrijving, iDEAL en automatische incasso.
Statistieken en BTW overzicht
Altijd een actueel en helder inzicht in uw administratie. Tevens is er een BTW aangifte overzicht.
Exporteren
Exporteer uw gegevens naar Excel, PDF of naar de boekhoudsoftware van uw accountant.
Online boekhouden, digitaal factureren; WeFact biedt geen compleet boekhoudpakket maar voldoende voor een ondernemer om zelf verkoopfacturen te maken en versturen en inkoopfacturen in te lezen en te laten herkennen om deze digitaal te bewaren. Deze gegevens kunnen online doorgezet worden naar het boekhoudpakket van de accountant. Zodat de accountant nog zaken als aangiften kan doen en de jaarrekening kan maken.
De ondernemer heeft dus een eigen gebruiksvriendelijk pakket wat van alle gemakken is voorzien en biedt het voordeel dat er directe informatie-uitwisseling is met de accountant. Op deze manier wordt online boekhouden/factureren perfect gecombineerd. Ook geschikt voor een ZZP administratie. Ook beschikt WeFact over een factuur app.