Is e-facturatie verplicht voor vrije beroepen?

Als je werkt in een vrij beroep zoals arts, advocaat of architect, dan heb je misschien al gehoord van e-facturatie. Steeds meer ondernemers stappen over op elektronische facturen en in sommige gevallen is dit zelfs verplicht. Maar geldt dat ook voor vrije beroepen? We leggen je hier precies uit hoe het zit.

Wat zijn vrije beroepen?

Vrije beroepen zijn beroepen waarbij je een dienst verleent op basis van je persoonlijke deskundigheid, meestal na een specifieke studie of opleiding. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Huisartsen
  • Tandartsen
  • Advocaten
  • Fysiotherapeuten
  • Notarissen
  • Architecten
  • Kappers
  • Schoonheidsspecialisten

Naast bovengenoemde beroepen, zijn er natuurlijk nog tal van andere beroepen die hieronder vallen. In een vrij beroep werk je vaak zelfstandig of binnen een maatschap en draag je persoonlijk verantwoordelijkheid voor je werk. Bij vrije beroepen draait het dus om vertrouwen, kennis en deskundigheid.

Vrije beroepen en btw-plicht

Niet elk vrij beroep is btw-plichtig. Sommige beroepsgroepen, zoals medici, zijn vrijgesteld van btw. Dat betekent dat je geen btw in rekening hoeft te brengen aan je klanten of patiënten en ook geen btw-aangifte hoeft te doen. Maar er zijn ook vrije beroepen die wel btw moeten afdragen, bijvoorbeeld architecten of juristen. Of je btw-plichtig bent, hangt dus af van het soort diensten dat je levert. Het is belangrijk om dit goed uit te zoeken, want het bepaalt of je btw op je facturen moet zetten en of je verplicht bent om e-facturen te gebruiken.

E-facturatie voor vrije beroepen

Op dit moment is e-facturatie in Nederland nog niet verplicht voor alle ondernemers. Maar werk je als zelfstandige in een vrij beroep en doe je zaken met de overheid of semi-overheid? Dan moet je wel e-facturen kunnen versturen. Overheidsinstanties mogen namelijk alleen nog elektronische facturen accepteren die aan de Europese normen voldoen (zoals UBL of Peppol).

E-facturatie is meer dan een pdf per mail sturen. Het gaat om gestructureerde digitale facturen die automatisch verwerkt kunnen worden door software. Werk je bijvoorbeeld als advocaat voor een gemeente? Dan ben je verplicht om zo’n e-factuur te versturen. Voor andere klanten is het (nog) niet verplicht, maar wel slim om er alvast mee te beginnen. E-facturatie zorgt namelijk voor minder fouten, snellere betalingen en een professionelere administratie. 

Met WeFact maak je sneller en zonder fouten online facturen. Heb je vragen over ons systeem of wil je meer weten? Neem dan contact op. We helpen je graag verder!